baner

Komiks

Syn #01: Woda i ogień

Syn #01: Woda i ogień

Scenariusz: Benedykt Szneider
Rysunki: Benedykt Szneider
Wydanie: I
Data wydania: Wrzesień 2018
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 210 × 297 mm
Stron: 56
Cena: 59,90 zł
Wydawnictwo: Kultura Gniewu
ISBN: 978-83-64858-74-1
WASZA OCENA
Brak głosów...
TWOJA OCENA
Zagłosuj!
U schyłku średniowiecza papież wezwał rycerzy świata chrześcijańskiego do na-wrócenia pogańskich ludów Europy, ustanawiając krucjaty północne. Na we-zwanie odpowiedziało wie-lu mężnych rycerzy, przybywając w niedostępne, zimne krainy wielkich lasów. Najpotężniejszą i najbardziej oddaną siłą zbrojną był zakon Krucyferian, zwanych również Krzyżakami.Lud Popiołów – rdzenne plemię tych ziem – musi żyć w ukryciu przed najeźdźcami, którzy przynieśli na ich zie-mię zarazę ze Wschodu, jak tubylcy nazwali nową religię.„Syn”, pierwszy tom cyklu „Woda i ogień”, to nowy komiks Benedykta Szneidera, autora słynnego „Diefenbacha”. Mistrzowsko narysowana, mroczna opowieść o poszukiwaniu własnej drogi.

[opis wydawcy]



Galerie

Syn #01: Woda i ogień Syn #01: Woda i ogień Syn #01: Woda i ogień Syn #01: Woda i ogień Syn #01: Woda i ogień Syn #01: Woda i ogień

Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

wkp -

TORTURY I POPIÓŁ



Namnożyło się w ostatnich latach opowieści graficznych o czasach krucjat, oj namnożyło. W ciągu minionego roku przeczytałem kilka komiksów poświęconych, a to wcale niemało, jak na tak hermetyczną – i mimo wszystko dość daleką od mainstreamu – tematykę. Dlatego do albumu Benedykta Szneidera, nie ma co ukrywać, podchodziłem z dużą ostrożnością, choć nie przeczę, pewne nadzieje także wiązałem z jego dziełem. Co z tego wszystkiego wynikło? Cóż, Syn, na kolana mnie nie powalił, ale jednocześnie okazał się całkiem przyjemną, świetnie narysowaną i szybką w odbiorze opowieścią, która dość wiernie podąża utartymi ścieżkami opowieści przygodowych.



W XIV wieku papież wezwał rycerzy chrześcijańskiego świata do nawrócenia pogańskich ludów Europy. Skutki tego zna chyba każdy – zaczęły się Krucjaty północne, tępienie grzeszników ogniem, mieczem i czym tylko się dało, a także poszukiwanie kolejnych innowierców w najbardziej niedostępnych nawet miejscach. Jednym z takich miejsc są zimne krainy niedostępnych lasów, gdzie przyszło żyć chłopakowi imieniem Syn. Kiedy buntuje się przeciwko własnym towarzyszom z Akademii tortur, zostaje skazany na śmierć i zrzucony ze skały. Cudem uchodzi jednak z życiem i trafia pod opiekę tych, których nazywają Ludem Popiołów – rdzennego plemienia tych ziem. Tak zaczyna się jego pełne niebezpieczeństw i przygód życie wśród ukrywających się przed chrześcijańskimi najeźdźcami ludzi. U jego boku stoi młoda dziewczyna, Iskra, która z czasem zaczyna znaczyć dla niego coraz więcej…



Syn to komiks skrojony według gatunkowych schematów, zaczynając od świata, w jakim dzieje się akcja (dziki, tajemniczy i pierwotny, który chce ocaleć w tym stanie mimo najazdu wrogich sił), przez bohaterów (zbuntowany młodzik, zmuszony odnaleźć się w obcym dla siebie – także ideologicznie – świecie, gdzie znajduje przyjaźń i miłość, do tego tajemnicza staruszka i dziewczyna, silna, niezależna i odważna), na fabule skończywszy. Dzieje się tu dużo, tempo wydarzeń jest szybkie, a tekstu nie ma wiele, Szneider woli sugestie i niedomówienia, co należy mu zaliczyć jak najbardziej na plus. Trochę brakuje oryginalności, bo mimo wszystko podobnych historii była już masa, choć najczęściej trafiałem na dużo słabsze od Syna.



Jeśli zaś chodzi o szatę graficzną, album znajduje się na styku typowo europejskich komiksów i mangi. Z tego pierwszego typu Szneider zaczerpnął przede wszystkim kadrowanie, dynamikę i sposób prezentacji plenerów. Z drugiego, upraszczanie tła w zbliżeniach postaci, skupienie się na jak najlepszym oddaniu bogactwa przyrody, a nawet dwie kolorowe plansze, które są niczym wyrwane z japońskiego komiksu, uwielbiającego tego typu wtrącenia w czarnobiałych dziełach. Wszystko to ciekawie ze sobą współgra i estetycznie prezentuje się naprawdę znakomicie. Jest też tu kilka absolutnie urzekających perełek rysunkowych, jak chociażby rozkładówki przedstawiające las, podnoszących tylko wartość całości.



Efekt końcowy jest całkiem udany. Jak pisałem na wstępie, na kolana całość nie powala, ale to dobry komiks rozrywkowy. Rzecz w sam raz do przeczytania w kwadrans i nieżałowania spędzonego nad nią czasu. Miłośnicy europejskich przygodówek w historycznych realiach (ale osadzonych w klimatach typowych dla fantasy), będą z Syna zadowoleni.