baner

Recenzja

Eden: It's an Endless World #10

Maciej Kowalski recenzuje Eden #10

      Hiroki Endo postanowił nie zwalniać tempa. Po niezwykle widowiskowym i pełnym akcji dziewiątym tomie "Edenu" można było spodziewać się pewnego wyciszenia, spokojnej kontynuacji rozpoczętych wątków. Tymczasem twórca serii nie tylko wprowadza nowe wątki i nowe postacie, ale także komplikuje sytuację geopolityczną w wykreowanym przez siebie świecie przyszłości.
      Dziesiąty tom rozpoczyna się od uzupełnienia historii z poprzedniej części. Kenji (najlepszy spośród najemników, który do perfekcji opanował posługiwanie się nożem) ma za zadanie odnaleźć eskortowaną wcześniej przez siebie Mulihan Isaac. Hiriaki Endo zadaje przy okazji pytanie, czy istnieje możliwość przerwania kręgu przemocy - tej bezsensownej agresji która sprawia, że zarówno terroryści jak i państwo, z którym walczą po każdym akcie terroru, przeprowadza akcję odwetową. Mulihan była dawniej idealistką wierzącą, że można poprawić sytuację ludzi na świecie. Jednak po masakrze, w której zginęli wszyscy mieszkańcy wioski zrozumiała, że na świecie nie ma miejsca na szczytne hasła i apele wygłaszane na szczycie ONZ. Jeśli chce się zmienić świat na lepszy należy działać i to właśnie Mulihan zamierza za wszelką cenę uczynić.
      To jednak motyw zemsty zdominował ten album. Zabójstwo policjanta i byłej prostytutki sprawia, że dwoje obcych sobie ludzi nagle zaczyna działać dla wspólnego celu - dokonania zemsty na zleceniodawcach i wykonawcach mordu. Jednym z nich jest dobrze już znany fanom serii Eliah Ballard - syn jednego z najbardziej wpływowych ludzi w świecie Edenu. Drugą osobą jest policjantka Miriam Arona, partnerka zamordowanego gliniarza.
      Hiroki Endo znakomicie potrafi przedstawić emocje ludzi i ich wnętrze przy użyciu najprostszych metod. Zwykły epizod z życia bohatera potrafi powiedzieć o nim bardzo dużo. Tak było ze wspomnieniami z dzieciństwa Kenji'ego, przedstawianymi w poprzednich tomach czy teraz z Miriam Aroną.
      Świat Edenu stoi na granicy wojny. Poszczególne organizacje i twory państwowe rozpoczynają batalię o rozszerzenie swych wpływów. Wszystko wskazuje jednak na to, że wkrótce prywatne interesy będą musiały zejść na dalszy plan. Okazuje się bowiem, że w kilku miejscach na świecie pojawiła się nowa, udoskonalona wersja wirusa, który wiele lat wcześniej zdziesiątkował ludzkość. Wirus w nowej wersji jest znacznie groźniejszy, niż jego poprzednik. Przemienia ludzkie organizmy w rodzaj kryształu. Dużą ciekawostką jest fakt, iż wszystkie zarażone organizmy łączy pewna więź emocjonalna i wspólna świadomość. Co więcej nowy wirus potrafi nie tylko opanowywać organizmy żywe, ale łączy się także z materią nieożywioną.



Włoska okładka komiksu - pierwsza i czwarta strona okładki


      Poznajemy w tym tomie naukowców, którzy zajmują się badaniem nowej formy wirusa, Jednak gdy już wydaje się, że ich eksperymenty prowadzą do rozwikłania choć części zagadki wirusa, Hiroki Endo z ogromną łatwością doprowadza do punktu zwrotnego. W laboratorium pojawia się tajemnicza postać (znana już z poprzednich części cyklu), która równie łatwo przenika przez hermetyczne drzwi, jak i znika bez śladu. Efektem jej wizyty jest decyzja dyrektora ośrodka badawczego o wysadzeniu całego laboratorium w powietrze.
      Hiroki Endo to nie tylko znakomity scenarzysta potrafiący w bardzo przekonujący sposób stworzyć swoją wizje świata po globalnej epidemii, ale także jeden z najlepszych rysowników zajmujących się mangą. Jego rysunki mają niezwykłą dynamikę, którą dodatkowo podkreśla po mistrzowsku dzieląc akcję na kadry. W przedstawianiu postaci Endo unika typowego dla mangi karykaturalnego przedstawiania postaci, a wypracowuje raczej własną stylistykę, która zamiast uproszczeń koncentruje się na jak jak najwierniejszym i najbardziej realistycznym przedstawianiu postaci. Typowo mangowe wstawki pojawiają się tu sporadycznie, służąc podkreślaniu pewnych wyjątkowych sytuacji (np. czytaniu dossier Miriam, w którym jest informacja, że w wieku 24 lat jest nadal dziewicą).
      "Eden: It's an Endless World" to jedna z najlepszych serii komiksowych wydawanych w naszym kraju. Komiks może szokować ogromem brutalności, zachwycać dynamicznymi i czytelnymi rysunkami oraz fascynować niebanalną i wielowątkową fabułą. Co ważne, seria "Eden" może podobać się także osobom, które nie przepadają za mangą. Zachęcam do sięgnięcia po ten komiks i zagłębienia się w niezwykłym świecie "Edenu".

Opublikowano:



Eden #10

Eden #10

Scenariusz: Hiroki Endo
Rysunki: Hiroki Endo
Wydanie: I
Data wydania: Maj 2005
Seria: Eden
Tytuł oryginału: EDEN It's an Endless World 10
Rok wydania oryginału: 2003
Wydawca oryginału: Kodansha
Tłumaczenie: Zbigniew Kiersnowski
Druk: czarno-biały
Oprawa: kartonowa
Format: 11x18 cm
Stron: 236
Cena: 18 zł
Wydawnictwo: Egmont
WASZA OCENA
Brak głosów...
TWOJA OCENA
Zagłosuj!

Tagi

Eden

Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-