reklama baner reklama

Nowe Teksty

Ta historia jest prawdziwa
Kamiński o "Faksie z Sarajewa"
A może by tak wszystko rzucić i wyjechać w Bieszczady?
Sus o "Miesiącu miodowym na safari"
Krajobraz po bitwie
Sławiński o 8. tomie "Batmana"
Za stówę, za trzy - maj 2017
Chmielewski typuje majowe zakupy komiksów

Zapowiedzi

Reklama baner Reklama

Nowe Plansze

Nowe Imprezy

Forum Alei Komiksu

Zapytaj Wydawcę

baner

Artykuł

Podsumowanie 2012 roku - najlepsze okładki

Aleja Komiksu
Użytkownicy Alei Komiksu już wybrali najlepszy komiks 2012 roku. Teraz czas na redakcyjne podsumowanie. Na pierwszy ogień idą okładki. Lista najlepszych okładek ma osiem pozycji, ale znalazło się na niej 11 okładek - to wynik tego, że w dwóch przypadkach tyle samo punktów i głosów dostał więcej niż jeden komiks.

1. Ziniol #52

Daniel Grzeszkiewicz rysować potrafi, do tego przekonywać nikogo nie trzeba. A jeżeli jeszcze weźmie na warsztat bohatera komiksów mojego komiksowego guru - Tadeusza Baranowskiego - to automatycznie dostaje +5 do respektu. Orient Men i zimny kaloryfer rządzą! [Jacek Jastrzębski]

m_ziniol_52_okl


2. Kiki z Montparnasse'u

Rysunkowa wersja kultowego zdjęcia Mana Raya. Nie wyobrażam sobie innej okładki dla tego komiksu. Wszystko widać, przekaz jest tak oczywisty i genialny w swej prostocie, że nie trzeba go tłumaczyć. Wystarczy spojrzeć. W moim rankingu okładka roku. [Łukasz Chmielewski]

m_kikiz


2. Miłość

Fajerwerków tutaj nie ma, a ilustracja i tak przyciąga uwagę. Smutna (a może tylko próbującą być poważną?) dziewczynka na okładce, patrząca obok, jak gdyby nie chciała wzbudzać niczyjego zainteresowania. Paradoksalnie byłaby to świetna okładka do komiksu o dorastaniu. Takiego o pierwszej miłości do dziewczyny, której imienia nigdy nie poznaliśmy. Pamiętamy jedynie jej zaczerwienione policzki, kolor włosów i smutne oczy. [Karol Wiśniewski]

m_miloscpop_okl


4. Triceps #1

Świetna, lekko prześmiewcza okładka. Lubię proste, ale za to przyciągające jak magnes okładki. Ta zdecydowanie do takich należy. Ma w sobie to coś, co nie pozwala przejść obok komiksu obojętnie. [Karol Sus]

m_triceps01okladka


5. Komiksy znalezione na strychu

Tak to już jakoś jest, że czego się Mateusz Skutnik dotknie, to złoto. Nastrojowa okładka, pozwalająca zerknąć, co też siedzi w głowie autora. Piękne i niestandardowe, jak na komisowe okładki, wykonanie. [Karol Sus]

m_strych_okl


6. Dzicy

Piękna i genialna w swej prostocie okładka. Tafla wody pozwala, zupełnie jak Alicji w Krainie Czarów, zobaczyć, co znajduje się po drugiej stronie lustra. Czy wystrojony elegancik z miasta w odbiciu to już nie dzikus? [Karol Sus]

m_dzicylomova


7. Habibi

Nie wiem dlaczego, ale spodziewałem się, że album Craiga Thompsona będzie większy. Nie, nie mam na myśli grubości, a rozmiar. Jakoś tak mi się w głowę wbiło. W pierwszej chwili delikatny zawód. Tylko na moment, bo gdy już wziąłem do ręki ten, gruby niczym Biblia, tom, nie otwierając go jeszcze, jedynie obracając i ważąc w rękach, to przylatywały mi do głowy skojarzenia, że czytając przeżyję przygodę niczym z „Baśni z tysiąca i jednej nocy”. Brązowa okładka imitująca skórę, bordowe i złote ornamenty/tłoczenia, a w środku na I stronie okładki czarno-biały medalion, jako zapowiedź historii, a na IV stronie znów medalion i zapowiedź zakończenia. Bardzo spójna całość. [Maciej Gierszewski]

m_habibi_okl


8. Long John Silver #3: Szmaragdowy labirynt

Może i wrak statku osiadłego na mieliźnie zalatuje nieco kiczem, jednak okładce trzeciego tomu serii "Long John Silver" nie można odmówić klimatu. Ostatnie polskie wydania "Wyspy skarbów", mogą w tym względzie tylko pozazdrościć swemu komiksowemu spadkobiercy. [Paweł Panic]

m_ljs3


8. Niedźwiedź, kot i królik

Patrząc na okładkę przygotowaną przez Marię Rostocką, pierwsze skojarzenie, jakie mi się nasunęło, oto: Beatrix Potter, ale dla dorosłych. Pewnie, gdyby królik nie palił na niej papierosa, to wielu potencjalnych czytelników, którzy chcieliby „ocenić książką po okładce”, uznałoby, że mają do czynienia z bajką. I właściwie: tak, to bajka, ale dla dorosłych. Cała okładka namalowana, ramka z tytułem oraz nazwiskami autorów także, co mi trochę przywodzi na myśl elementarz lub szkolny zeszyt, czyli nadal pozostajemy w „dziecięcych” skojarzeniach, ale przez ciemne pnie drzew to „baśniowe” skojarzenie zostaje przełamane. [Maciej Gierszewski]

m_niedkotikroksm


8. Wilcze tropy #2: Orlik

Okładka ujęła mnie swoją surowością, dużo zieleni, poszatkowane kulami i połamane brzozy oddają charakter toczących się wydarzeń. Okładka, którą chętnie oprawiłbym i powiesiłbym na ścianie. [Jacek Jastrzębski]

m_WS_orlik


W głosowaniu wzięli udział: Łukasz Chmielewski, Karol Wiśniewski, Jacek Jastrzębski, Paweł Panic, Karol Sus i Maciej Gierszewski, który nie głosował na komiksy wydane przez Centralę ze względu na współprace z tym wydawnictwem.

Opublikowano:



Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-