baner

NEWS

- Spotkania, wystawy, imprezy

Kurs Komiksu i Podstaw Ilustracji w OPT Wrocław


Od jutra (12 października) w Ośrodku Postaw Twórczych we Wrocławiu (ul. Działkowa 15) rozpoczyna się kurs Komiksu i Podstaw Ilustracji. Cena za semestr kursu obejmujących 26 zajęć (X 2015 – II 2016) wynosi 750 złotych. Zajęcia prowadzi Szymon Teluk
KOMIKS I PODSTAWY ILUSTRACJI
środa – 7 października 2015, godz. 18:00
Spotkanie organizacyjne z prowadzącym i zapisy na kurs w semestrze zimowym 2015/16.
Można także przyjść na rozmowę 8 października w godz. 10:00 – 12:00
lub skontaktować się mailowo: aeroplan@wp.pl

Ośrodek Postaw Twórczych • ul. Działkowa 15 • 50-538 Wrocław
tel. 71 3642765 • tel. kom. +48 663 779964 • info@opt-art.net

Kurs przygotowuje do pracy w różnych, coraz bardziej prestiżowych i rozwijających się zawodach związanych z rysunkiem. Punktem wyjścia dla programu pracowni jest komiks i ilustracja oraz techniki dla nich właściwe. Przez to, że komiks stoi na styku wielu dziedzin artystycznych oraz sztuki i kultury masowej, umiejętności zdobyte przy jego tworzeniu stają się często podstawą dalszej działalności w wielu zawodach.
Oprócz komiksu, jego kreacji, teorii i historii, zajmujemy się m.in. scenariuszem, rysunkami koncepcyjnymi, które są dziś niezbędne w produkcji filmów i gier, storyboardem filmowym i reklamowym, ilustracją dla potrzeb reklamy i edukacji, plastyczną stroną filmu animowanego. Umiejętność ilustrowania i wizualizacji staje się coraz bardziej potrzebna również w pracy grafika oraz w kształtowaniu aplikacji multimedialnych.

Kurs jest adresowany zarówno do osób zupełnie początkujących w rysunku/komiksie/ilustracji, jak i osób o różnym stopniu doświadczenia plastycznego. Może stanowić rozwinięcie wcześniej zdobytych umiejętności w dziedzinach komiksowi pokrewnych. Zainteresuje także osoby, które traktują komiks jako hobby i chciałyby poszerzyć swoją wiedzę oraz zobaczyć jak jego tworzenie wygląda od kuchni.



Cena kursu – 750 zł / semestr (X 2015 – II 2016)
Osoby, które uczestniczyły w zajęciach w poprzednich latach, mogą powtórzyć ukończony semestr. Koszt: 350 zł / semestr.

Wpisowe 100 zł należy wpłacić w trakcie zapisów podczas naborów. Pozostałą należność za zajęcia (650 zł) należy wpłacić do 23.10.2015.

Kontakt z prowadzącym / pytania w sprawie kursu: aeroplan@wp.pl
Zobacz podobne: kurs Malarstwa i Rysunku w OPT
Zapisy – Instrukcja ogólna


ZAKRES: komiks, sztuki narracyjne, ilustracja, concept art, storyboard, animacja, rysunek satyryczny, wizualizacje na potrzeby reklam

ORGANIZACJA: Cykl 26 zajęć podzielonych na dwa niezależne programowo semestry – zimowy oraz letni. Zajęcia odbywają się co tydzień w poniedziałki i składają z dwóch części:

W godz. 17:30 – 18:30 wykład połączony z prezentacją multimedialną
Po wykładzie ćwiczenia praktyczne i konsultacje indywidualne naprzemiennie do godziny 19:30 lub 20:30
CZĘŚĆ TEORETYCZNA: Bogata prezentacja multimedialna, wykład, dyskusja, zapoznanie z materiałami dotyczącymi tematu spotkania w postaci różnorodnych komiksów, książek oraz modeli.

CZĘŚĆ DYDAKTYCZNA: Zróżnicowane ćwiczenia w zakresie omawianego tematu, które uczestnicy wykonują pod okiem prowadzącego. Prowadzący rysuje na żywo różne przykłady. Wspólnie i indywidualnie omawiamy wykonane ćwiczenia oraz prace przynoszone przez uczestników z domu. Konsultacje indywidualne są dostosowane do potrzeb zawodowych lub preferencji uczestników.

Do grona uczestników można dołączyć w dowolnym momencie semestru po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym lub rozpocząć od semestru letniego bądź zimowego.

Kurs adresowany do osób dorosłych. Jest możliwy udział osób od 16 roku życia za pisemną zgodą prawnych opiekunów.


SEMESTR ZIMOWY – Opis poszczególnych zajęć (październik 2015 – luty 2016)

1. Historia komiksu i jego różnorodność.
Komiks jako sztuka narracyjno-wizualna. Pojemność medium i jego wszechstronność. Rozwój techniki komiksowej. Omawiamy jak rysuje się tradycyjnie komiksy i jak przekracza konwencje stosując różne techniki.

2. Scenorys i scenariusz – narracja w komiksie.
Omawiamy podstawy scenariusza i kreacji świata fikcyjnego. Różnice między scenariuszem filmowym, literackim, a komiksowym. Przełożenie różnych opowieści na sekwencje kadrów. Rysownik jako reżyser i scenograf.

3. Podstawy rysunku na potrzeby komiksu, ilustracji i concept art.
Modele, bryły i inne pomoce rysownika. Pamięć fotograficzna, a rekonstrukcja za pomocą modeli. Rodzaje kompozycji i zasady ich budowy.

4. Postać ludzka jako podstawowa forma dla rysownika komiksów i w rysunku koncepcyjnym do gier.
Omawiamy różnice między popularną nauką anatomii dla plastyków, a anatomią dla rysowników komiksu. Uczestnicy uczą się konstruować postać ludzką z różnych układów brył i modeli. Omawiamy dynamikę ciała ludzkiego w różnych sytuacjach i ujęciach.

5. Konstruowanie przedmiotów, budynków, roślin i zwierząt.
Jak krok po kroku narysować wszystko. Prezentacja gotowych modeli i poszczególnych etapów opracowania ich krok po kroku.

6. Środki wyrazu w komiksie i podstawy stylizacji komiksowej.
Jak upraszczać rysunki. Dymki, onomatopeje, ruch, emocje i wiele innych zasad języka komiksu. Jak wybrać właściwe i kreatywnie rozwijać podstawowe zasady na przykładzie
komiksów z różnych epok i kultur.

7. Kadr komiksowy i jego kompozycja.
Uczestnicy poznają kadr jako podstawowy środek wyrazu w komiksie oraz kilkanaście rodzajów i kształtów kadru, ich zastosowanie i sposoby komponowania na planszy. Poznajemy kluczowe dla komiksu pojęcie dynamiki oraz jej optymalizację. Opracowanie w kadrze tła i elementów świata przedstawionego.

8. Tusz, czyli grafizacja rysunku. Czerń jako element kompozycji.
Klasyczny komiks traktuje rysunek ołówkiem jako podstawę, która później pokryta zostaje czarnym tuszem i w tej formie trafia do druku. Omawiamy tradycyjne konieczności technologiczne i percepcyjne. Zastosowanie plam czerni w kompozycji kadru i planszy. Kreskowanie, czyli tzw. sianko i umiar w jego stosowaniu, grubość i kierunek linii.

9. Komiks i rysunek satyryczny.
Komiks realistyczny, a stylizacja satyryczna. Podstawy karykatury twarzy i sylwetki. Jak stworzyć humorystyczną postać. Wybór stylistyki. Środki wyrazu w różnych typach rysunku satyrycznego. Jak założyć rysunkowego bloga i zadbać o jego popularność.

10. Krótka forma. Pasek komiksowy lub plansza.
Realizujemy etapami krótki komiks: scenariusz-pomysł, scenorys, szkic, tusz, kolor. Omawiamy tworzenie komiksu reklamowego, edukacyjnego, prezentacji w formie komiksu
oraz formy rozrywkowej.

11. Kolor cyfrowy i ręczny jako środek budujący ekspresję.
Historia i zastosowanie koloru w komiksie. Od litografii po techniki cyfrowe. Próbujemy użycia tzw. blaudruków, kredkowania oraz techniki kolorowania w programach graficznych.

12. Komiks, a ilustracja.
Różnice między komiksem i ilustracją. Opowiadanie narracyjne, a opowiadanie pojedynczym obrazem na przykładzie różnic między komiksem, a jego okładką. Podstawy edycji i oprawy komiksu. Wizualizacje reklamowe i ilustracja w konwencji komiksowej.

13. Rysownik komiksu przy produkcji filmów i gier.
Storyboard czyli jak rysownik komiksu pracuje przy produkcji filmowej. Concept-art, komiks i ilustracja przy produkcji gier komputerowych.



SEMESTR LETNI – Opis poszczególnych zajęć (marzec-czerwiec 2016)
Ważne! Semestr letni nie jest kontynuacją semestru zimowego. Każdy z tematów stanowi odrębną całość. Zapraszamy uczestników, którzy brali udział w cyklu 13 zajęć I semestru oraz osoby zupełnie nowe.

1. Naturalizm i realizm w komiksach jako opozycja wobec mangi i cartoon’s. Pejzaż.
Komiks francusko-belgijski. Jak ważny potrafi być pietyzm w oddawaniu realiów historycznych i geograficznych. Jak używano fotografii jako pomocy w rysunku, od XIX w. po czasy najnowsze. Fotografia narzędziem pracy rysownika. Jak komiks czerpie z dokonań dawnego malarstwa.

2. Eksperyment i konceptualizm w komiksie oraz ilustracji.
Rozwijanie lub dyscyplinowanie języka komiksu. Jak treść, czas oraz przestrzeń kartki i kadru zmieniają swój sens. Gdzie są granice zabawy z formą. Związki komiksu i ilustracji z innymi dziedzinami twórczości. Dokonania twórców takich jak Scott McCloud i Chris Ware. Książka autorska, książka artystyczna.

3. Concept-art w grach komputerowych.
Techniki. Kreowanie postaci i tła. Oprawa graficzna okładki i materiałów promocyjnych gry. Zagadnienia związane z przedstawianiem zwierząt oraz detali architektonicznych.

4. Erotyka w komiksie, anatomia i różne sposoby rysowania ciała ludzkiego.
Jak mistrzowie gatunku wywołują pożądanie odbiorców. Jak komiks pozwala uniknąć wulgarności w przedstawieniach erotycznych. Synteza aktu w rysunku. Nagość w filmie i fotografii. Różnice między erotyką, a pornografią.

5. Concept-art i ilustracje na potrzeby filmu, rysowanie kostiumów i roślin. Magazyn Metal Hurlant i jego twórcy.
Scenografia. Projektowanie kostiumów i roślin. Interpretowanie ilustracji klasycznych. Adaptacja dzieł literackich na filmowe. Współpraca z architektami, designerami i projektantami. Omówienie współpracy twórców komiksu z filmowcami. Dokonania Moebiusa, Bilala, Gigera, Jodorowskyego.

6. Underground komiksowy.
Jego historia i wpływ na twórców rysunku satyrycznego, street-artu i graffiti. Środki stylistyczne. Dzieje kodeksu komiksowego i komiksu jako ofiary polowania na czarownice. Odpowiedzialność za treść komiksu. Cienka granica między głównymi nurtami, a podziemiem.

7. Ilustracja prasowa i okładki, elementy typografii i liternictwa.
Publicystyka w ilustracji. Sposoby interpretowania treści artykułów na język plastyczny. Łączenie ilustracji z innymi elementami typograficznymi. Jak tworzyć okładki do książek oraz komiksów. Ilustracja w pismach – od Playboya po Detektywa.

8. Cartoon i animacja. Komiks satyryczny i dziecięcy.
Stylizacja rysunkowa na potrzeby animacji. Ruch i mimika w stylu cartoon. Karykatura sylwetki. Projektowanie postaci i wykonanie tła w animacjach.

9. Ilustracja dziecięca i młodzieżowa.
Jak adresować ilustrację do grupy wiekowej i jakich środków plastycznych uźyć. Rola ilustracji w rozwoju wyobraźni dziecka. Polska szkoła ilustracji i jej światowy sukces.

10. Storyboard filmowy, ćwiczenia praktyczne i techniki.
Produkcja filmu i rola rysownika w tym procesie. Techniki pracy. Szablony do storyboardów. Tradycja i współczesność tego zawodu.

11. Manga i anime.
Kulturowy kontekst komiksu japońskiego. Kanon i środki wyrazu, które wpłynęły na komiks w innych krajach. Ekspresjonistyczne tendencje mangi.

12. Komiks reportażowy.
Omówienie gatunku wywodzącego się z tradycji undergroundu i sposobów w jaki komiksy tego typu mierzą się z tematyką społeczną, obyczajową czy wojenną. Styl uproszczony i ekspresyjny.

13. Wizualizacja na potrzeby reklamy, designu i innych dziedzin projektowych. Elementy prawa autorskiego dla rysowników komiksu i ilustratorów.
Realia reklamy i współpraca z różnymi firmami. Techniki. Formułowanie umów i kształtowanie współpracy z firmami i klientami indywidualnymi. Strategie i metody współpracy. Znane procesy sądowe i konflikty dotyczące praw autorskich.



Ewentualne pytania prosimy kierować bezpośrednio do prowadzącego: aeroplan@wp.pl


[Ystad za opt-art.net]


Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

celtic -

Szkoda że podobny kurs nie odbywa się w Bydgoszczy :(