reklama

Komiks

Harley Quinn. Piękna katastrofa

Harley Quinn. Piękna katastrofa

Scenariusz: Mariko Tamaki
Rysunki: Steve Pugh
Kolor: Kelly Fitzpatrick
Wydanie: I
Data wydania: Lipiec 2022
Seria: Harley Quinn, DC powieść graficzna 13+
Tłumaczenie: Alicja Laskowska
Druk: kolor
Oprawa: miękka
Format: 15x23 cm
Stron: 200
Cena: 39,99 zł
Wydawnictwo: Egmont
ISBN: 9788328156050
WASZA OCENA
Brak głosów...
TWOJA OCENA
Zagłosuj!
Cykl powieści graficznych dedykowany młodym czytelnikom, poruszający ważne tematy społeczne. Składają się na niego pojedyncze albumy poświęcone nastoletnim bohaterom znanym z komiksów DC. Świat oglądany oczami młodych ludzi nie zawsze jest pięknym i przyjaznym miejscem, a problemy, z którymi przyjdzie zmierzyć się bohaterom, przerosłyby niejednego dorosłego. Na szczęście w ich życiu nie zabraknie również miejsca na przyjaźń, radość czy szalone przygody.

Autorami poszczególnych tomów są doskonale znani nastoletnim czytelnikom pisarze o międzynarodowej sławie tworzący literaturę dla młodzieży, jak Kami Garcia („Piękne istoty”), Lauren Myracle („3maj się”) czy Leigh Bardugo („Grisza”). Za warstwę graficzną odpowiadają utalentowani ilustratorzy i rysownicy, jak Gabriel Picolo, Kit Seaton czy Manuel Preitano Wygadana, zbuntowana i ekscentryczna piętnastoletnia Harleen Quinzel zostaje wysłana do Gotham z pięcioma dolarami w kieszeni. Dziewczyna nie miała łatwego dzieciństwa, lecz los w końcu się do niej uśmiecha, gdy Mama, najbardziej znana drag queen w Gotham, przygarnia ją pod swoje skrzydła. Z początku wydaje się, że Harleen wreszcie znalazła swoje miejsce na ziemi – miejsce, gdzie poznała swoją nową przyjaciółkę Ivy i gdzie naprawdę może być sobą. Ale wszystko się zmienia, gdy kabaret Mamy pada ofiarą nowej fali gentryfikacji, która powoli zalewa całą okolicę.

I teraz Harleen jest wściekła. A przekuwając swoją złość w czyn, musi dokonać wyboru: czy dołączyć do Ivy, która z całych sił stara się poprawić warunki życia w sąsiedztwie, czy do Jokera, który planuje zniszczyć Gotham, zaczynając od potężnych korporacji.
Laureatka Nagrody Eisnera Mariko Tamaki („Pewnego lata”) oraz nominowany do Nagrody Eisnera rysownik Steve Pugh („The Flintstones”) prezentują opowieść o dorastaniu, dokonywaniu wyborów i ponoszeniu ich konsekwencji. A także o dziwnej nastolatce z Gotham, która próbuje zrozumieć świat i odnaleźć swoją tożsamość.

Galerie

Harley Quinn. Piękna katastrofa Harley Quinn. Piękna katastrofa Harley Quinn. Piękna katastrofa

Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

wkp -

NAPRAWDĘ PIĘKNA TA KATASTROFA



Harley Quinn to jedna z ciekawszych postaci batmanowego uniwersum. Nic dziwnego, że doczekała się tylu komiksów, wydanych także w Polsce. Rzecz w tym, że wiele z tych komiksów opowiadała nam też o jej originie, temat jest już więc tak wyeksploatowany, że można mieć w pełni uzasadnione obawy po co jeszcze jedna taka historia. A skoro już jest, po co po nią sięgać. Dla Mariko Tamaki, co tu dużo mówić. Ta znakomita autorka świetnie odnajduje się w komiksach i dla młodszych, i dla starszych czytelników tym razem popełniła dzieło dla tej pierwszej grupy, odzierając Harley z jej seksualno-brutalnej strony, ale jednocześnie pokazała, że wcale nie jest ona potrzebna by dobrze opowiadać o tej bohaterce.



Harleen Quinzel ma piętnaście lat, trudne dzieciństwa nieco szalone usposobienie, wygadaną buźkę i… tylko pięć dolarów przy sobie, by poradzić sobie w Gotham. Przygarnięta przez gothamską drag queen Mamę, ma wrażenie, że w końcu los się do niej uśmiechnął. Że znalazła dom, swoje miejsce, bliskich. Ale niesyte, wszystko się zmienia, pojawiają się problemy, a nasza dziewczyna staje przed wyborem: dołączyć do Ivy, której celem jest poprawa warunków w okolicy, czy szalonego Jokera, który chciałby zmieść miasto z powierzchni ziemi?



Ileż to już było komiksów o Harley, jej początkach i genezie powstania. Kilka miesięcy temu całkiem dobrze ukazano to w albumie „Joker/Harley: Zabójczy umysł” – skierowanym do dorosłego czytelnika komiksie, który wkraczał na grunt thrillera psychologicznego – a jeszcze wcześniej (i jeszcze lepiej przy okazji) w nagrodzonej „Szalonej miłości”. Podobnych przypadków można by mnożyć, bo przecież był znakomity „Joker”, była „Harleen”, wszystko to skierowane raczej do starszego odbiorcy, teraz nastoletni czytelnicy, tacy 13+, dostają swoją wersję. Wersję ciekawą, coś tam dopowiadającą, coś odświeżającą, coś reinterpretującą.



Mariko Tamaki, która w DC właściwie nie mogła nigdy tak do końca pokazać, na co ją stać, chociaż właśnie to tomy jej autorstwa należą do najlepszych z serii „DC powieść graficzna 13+”, w swoich niezależnych pracach pokazała, jak temat nastolatków łączyć z dojrzałymi wątkami i równie dojrzałym wykonaniem. I trochę tej dojrzałości przemyca i tu. Dobrze kreśli bohaterkę, jej świat i relacje z gothamskimi przestępcami. Na nudę nie ma tu miejsca, rzecz może nie jest tak szalona, jak mogłaby być, ale powiem szczerze, mi ta wersja Harley jak najbardziej odpowiada.



A graficznie to zdecydowanie jeden z najlepszych albumów z serii „DC powieść graficzna 13+”, jeśli nie najlepszy. Dużo realizmu, świetny, klasyczny kolor, znakomity klimat. Już dla rysunków byłoby warto, ale w połączeniu ze świetną fabułą, bierzcie w ciemno, nawet jeśli myślicie, że to nie rzecz dla Was. Bo jeśli mielibyście poznać tylko jedną opowieść z tej serii dla nastolatków, niech to będzie właśnie ta. Bo ta katastrofa naprawdę jest piękna.