baner

Książka

Na dworze Goździkowego Króla. Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914. Historia popularna

Na dworze Goździkowego Króla. Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914. Historia popularna

Autor: Paweł Chmielewski
Okładka: Jerzy Ozga
Wydanie: I
Data wydania: Wrzesień 2021
Oprawa: miękka
Format: 210 x 275 mm
Stron: 498
Cena: 140,00 zł
Wydawnictwo: Stowarzyszenie twórcze „Zenit”, Magazyn Kulturalny „Projektor”
ISBN: 978-83-952508-5-9
W książce znajduje się 405 kolorowych ilustracji.
WASZA OCENA
Brak głosów...
TWOJA OCENA
Zagłosuj!
„Na dworze Goździkowego Króla” z podtytułem „Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914. Historia popularna” to monografia narracji obrazkowych – od schyłku średniowiecznego rękopiśmiennictwa i powstania pierwszych ksiąg drukowanych w Polsce (przede wszystkim w Krakowie i Gdańsku), aż do wybuchu I wojny światowej – ukazanych na tle najciekawszych zjawisk w dziedzinie rysunku, karykatury, książki ilustrowanej, komiksu i prasy w Europie – angielskich, niderlandzkich i włoskich plansz moralizatorsko-politycznych w epoce manieryzmu, brytyjskiej karykatury epoki georgiańskiej, prasy francuskiej, angielskiej i niemieckiej połowy XIX wieku, wreszcie wielkich nazwisk artystów, którzy wywarli ogromny wpływ na sztukę polskiego komiksu – Rodolphe’a Töpffera, Wilhelma Buscha, Jamesa Gillraya, Thomasa Rowlandsona, braci Cruikshanków, Caran d’Ache’a i innych oraz najważniejszych tytułów prasowych – „Punch”, „The Illustrated London News”, „Le Journal pour rire”, „Le Chat Noir”, „Northern Looking Glass”, „Flegende Blatter”.

To narracyjna opowieść o pisarzach, ilustratorach, drukarzach, wydawcach i finansistach, którzy poprzez historyjki rysunkowe usiłowali objaśniać świat i bawić czytelników. To również dzieje ewolucji techniki, idei oraz gatunków literackich i prasowych, którym zawsze towarzyszyło opowiadanie obrazem oraz przegląd ponad pięćdziesięciu tytułów polskiej prasy ilustrowanej („Gabinet czytania”, „Magazyn Powszechny”, „Momus”, „Motyl”, „Muzeum Domowe”, „Tygodnik Illustrowany”, „Mucha”, „Kłosy”, „Wędrowiec”, „Śmigus”, „Faun”, „Chochlik”, „Świat”, „Mrówka”, „Szczutek”, „Czarny Kot” i wiele, wiele innych)

Paweł Chmielewski - absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor naczelny magazynu kulturalnego „Projektor”. Publikował m.in. w „Zeszytach Komiksowych”, „Studiach Sienkiewiczowskich”, „Biurze Literackim”, "Komiks i my", “Ha!art”, „Nowym Napisie”. Autor książek eseistycznych o literaturze i teatrze: „Słowacki w supermarkecie”, „Słowacki w supermarkecie 2.0”, „Słowacki w McDonaldzie”, trzytomowej publikacji „Nie tylko Yorgi. Historia świętokrzyskiego komiksu” oraz monografii „Rozmaite gatunki szarańczy. Cykle ilustracyjne i formy komiksowe w polskiej prasie XIX w.”. Ma w dorobku trzy nagrodzone dramaty i scenariusze komiksowe (m.in. „Delta 800- misja”, „12 prac Delty-800”, „Paderewski w Białym Domu”, „Pułapka Gargancjana”, „Przygody Władka”). Prowadzi wydawnictwo, redaguje antologie poetyckie i organizuje Festiwal Komiksu i Narracji Obraz(k)owych w Kielcach. Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Galerie

Na dworze Goździkowego Króla. Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914. Historia popularna

Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-