Komiks
Krew
Okładka: Karolina Sosnowska
Wydanie: I
Data wydania: Listopad 2018
Druk: kolor
Oprawa: miękka
Format: 165 x 235 mm
Stron: 112
Cena: 49,00 zł
Wydawnictwo: Centrala
ISBN: 978-0-9933951-5-4
Wydanie: I
Data wydania: Listopad 2018
Druk: kolor
Oprawa: miękka
Format: 165 x 235 mm
Stron: 112
Cena: 49,00 zł
Wydawnictwo: Centrala
ISBN: 978-0-9933951-5-4
WASZA OCENA
Brak głosów...
TWOJA OCENA
Antologia „Krew” obrazuje wielość znaczeń krwi, poczynając od jej wymiaru mitycznego (magiczna moc przypisywana krwi menstruacyjnej), poprzez symbolikę dziedziczenia, nieuchronności kontynuacji genealogicznej, ale i zemsty, przemocy, aż po bardzo konkretną konotację z cielesnym cierpieniem. Także estetycznie „Krew” dotyka wielu warstw sztuki, nie tylko komiksowej – znajdujemy tu nawiązania do drzeworytowych pre-komiksów Fransa Maseerela czy Lynda […]
Antologia „Krew” obrazuje wielość znaczeń krwi, poczynając od jej wymiaru mitycznego (magiczna moc przypisywana krwi menstruacyjnej), poprzez symbolikę dziedziczenia, nieuchronności kontynuacji genealogicznej, ale i zemsty, przemocy, aż po bardzo konkretną konotację z cielesnym cierpieniem. Także estetycznie „Krew” dotyka wielu warstw sztuki, nie tylko komiksowej – znajdujemy tu nawiązania do drzeworytowych pre-komiksów Fransa Maseerela czy Lynda Warda, subtelność graficznego portretu, cartoonową oszczędność kreski, fotomontaż i psychodeliczne nawiązania do science fiction. Wyjątkowość i aktualność antologii leży już w samym umieszczeniu krwi w tytule, a więc i programie, realizowanym wyłącznie z udziałem artystek komiksowych: Beaty Sosnowskiej, Natalii Kulki, Marii Kadyszewskiej, Anny Krztoń, Olgi Wróbel, Agi Gójskiej, Zavki, Marty Zabłockiej, Katarzyny Kowalczyk. Zasygnalizowany tu dyskurs gender pozostawia za sobą czarno-białe przypisania patriarchalno-martyrologiczno-ojczyźniane i ujawnia, po mistrzowsku unikając dosłowności, kulturowe uwarunkowania takich kategorii, jak płeć, klasa, gatunek. „Krew” przez swoją kontrowersyjną koncepcję, a przy tym wielorakość semantyczną, oferuje niejako polską odpowiedź na niedawno powstałe feministyczne i genderowe komiksy Liv Strömquist i tak jak one i tak jak one ma szansę stać się wydarzeniem na rynku komiksowym.
Kalina Kupczyńska
Projekt okładki albumu autorstwa Karoliny Sosnowskiej.
Antologia „Krew” obrazuje wielość znaczeń krwi, poczynając od jej wymiaru mitycznego (magiczna moc przypisywana krwi menstruacyjnej), poprzez symbolikę dziedziczenia, nieuchronności kontynuacji genealogicznej, ale i zemsty, przemocy, aż po bardzo konkretną konotację z cielesnym cierpieniem. Także estetycznie „Krew” dotyka wielu warstw sztuki, nie tylko komiksowej – znajdujemy tu nawiązania do drzeworytowych pre-komiksów Fransa Maseerela czy Lynda Warda, subtelność graficznego portretu, cartoonową oszczędność kreski, fotomontaż i psychodeliczne nawiązania do science fiction. Wyjątkowość i aktualność antologii leży już w samym umieszczeniu krwi w tytule, a więc i programie, realizowanym wyłącznie z udziałem artystek komiksowych: Beaty Sosnowskiej, Natalii Kulki, Marii Kadyszewskiej, Anny Krztoń, Olgi Wróbel, Agi Gójskiej, Zavki, Marty Zabłockiej, Katarzyny Kowalczyk. Zasygnalizowany tu dyskurs gender pozostawia za sobą czarno-białe przypisania patriarchalno-martyrologiczno-ojczyźniane i ujawnia, po mistrzowsku unikając dosłowności, kulturowe uwarunkowania takich kategorii, jak płeć, klasa, gatunek. „Krew” przez swoją kontrowersyjną koncepcję, a przy tym wielorakość semantyczną, oferuje niejako polską odpowiedź na niedawno powstałe feministyczne i genderowe komiksy Liv Strömquist i tak jak one i tak jak one ma szansę stać się wydarzeniem na rynku komiksowym.
Kalina Kupczyńska
Projekt okładki albumu autorstwa Karoliny Sosnowskiej.
Galerie
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-