baner

NEWS

- Ukazały się

Goździkowy Król i inni


Ponownie do sprzedaży trafiły książki Pawła Chmielewskiego "Na dworze Goździkowego Króla. Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914. Historia popularna" i "Rozmaite gatunki szarańczy. Cykle ilustracyjne i formy komiksowe w polskiej prasie XIX w.", a także komiks "Przygody Władka. Sezon pierwszy" i podwójny numer magazynu "Projektor" z tego roku.
Na dworze Goździkowego Króla. Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914. Historia popularna

Na dworze Goździkowego Króla. Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914. Historia popularna

Autor: Paweł Chmielewski
Okładka: Jerzy Ozga
Wydanie: I
Data wydania: Wrzesień 2021
Oprawa: miękka
Format: 210 x 275 mm
Stron: 498
Cena: 140,00 zł
Wydawnictwo: Stowarzyszenie twórcze „Zenit”, Magazyn Kulturalny „Projektor”
ISBN: 978-83-952508-5-9
W książce znajduje się 405 kolorowych ilustracji.

„Na dworze Goździkowego Króla” z podtytułem „Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914. Historia popularna” to monografia narracji obrazkowych – od schyłku średniowiecznego rękopiśmiennictwa i powstania pierwszych ksiąg drukowanych w Polsce (przede wszystkim w Krakowie i Gdańsku), aż do wybuchu I wojny światowej – ukazanych na tle najciekawszych zjawisk w dziedzinie rysunku, karykatury, książki ilustrowanej, komiksu i prasy w Europie – angielskich, niderlandzkich i włoskich plansz moralizatorsko-politycznych w epoce manieryzmu, brytyjskiej karykatury epoki georgiańskiej, prasy francuskiej, angielskiej i niemieckiej połowy XIX wieku, wreszcie wielkich nazwisk artystów, którzy wywarli ogromny wpływ na sztukę polskiego komiksu – Rodolphe’a Töpffera, Wilhelma Buscha, Jamesa Gillraya, Thomasa Rowlandsona, braci Cruikshanków, Caran d’Ache’a i innych oraz najważniejszych tytułów prasowych – „Punch”, „The Illustrated London News”, „Le Journal pour rire”, „Le Chat Noir”, „Northern Looking Glass”, „Flegende Blatter”.

To narracyjna opowieść o pisarzach, ilustratorach, drukarzach, wydawcach i finansistach, którzy poprzez historyjki rysunkowe usiłowali objaśniać świat i bawić czytelników. To również dzieje ewolucji techniki, idei oraz gatunków literackich i prasowych, którym zawsze towarzyszyło opowiadanie obrazem oraz przegląd ponad pięćdziesięciu tytułów polskiej prasy ilustrowanej („Gabinet czytania”, „Magazyn Powszechny”, „Momus”, „Motyl”, „Muzeum Domowe”, „Tygodnik Illustrowany”, „Mucha”, „Kłosy”, „Wędrowiec”, „Śmigus”, „Faun”, „Chochlik”, „Świat”, „Mrówka”, „Szczutek”, „Czarny Kot” i wiele, wiele innych)

Paweł Chmielewski - absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor naczelny magazynu kulturalnego „Projektor”. Publikował m.in. w „Zeszytach Komiksowych”, „Studiach Sienkiewiczowskich”, „Biurze Literackim”, "Komiks i my", “Ha!art”, „Nowym Napisie”. Autor książek eseistycznych o literaturze i teatrze: „Słowacki w supermarkecie”, „Słowacki w supermarkecie 2.0”, „Słowacki w McDonaldzie”, trzytomowej publikacji „Nie tylko Yorgi. Historia świętokrzyskiego komiksu” oraz monografii „Rozmaite gatunki szarańczy. Cykle ilustracyjne i formy komiksowe w polskiej prasie XIX w.”. Ma w dorobku trzy nagrodzone dramaty i scenariusze komiksowe (m.in. „Delta 800- misja”, „12 prac Delty-800”, „Paderewski w Białym Domu”, „Pułapka Gargancjana”, „Przygody Władka”). Prowadzi wydawnictwo, redaguje antologie poetyckie i organizuje Festiwal Komiksu i Narracji Obraz(k)owych w Kielcach. Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Na dworze Goździkowego Króla. Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914. Historia popularna
Rozmaite gatunki szarańczy. Cykle ilustracyjne i formy komiksowe w polskiej prasie XIX w.

Rozmaite gatunki szarańczy. Cykle ilustracyjne i formy komiksowe w polskiej prasie XIX w.

Autor: Paweł Chmielewski
Okładka: Jerzy Ozga
Wydanie: I
Data wydania: Grudzień 2020
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka
Format: 210x275 mm
Stron: 262
Cena: 75,00 zł
Wydawnictwo: Stowarzyszenie twórcze „Zenit”
ISBN: 978-83-952508-4-2
Książa zawiera 188 ilustracji.

Który z polskich ilustratorów zainspirował Stanleya Kubricka? * Kogo nazywano „polskim Rembrandtem”, a później przez lata więziono przykutego łańcuchem do ściany w szpitalu dla obłąkanych? * Który z polskich artystów komiksu chciał być baronem Münchhausenem? * Jak cenzor z drukarzem założyli największy magazyn ilustrowany? * Kto był największym „komiksowym piratem” w Królestwie Polskim, a
kto założył pierwszy fandom i sprzedawał gadżety? „Rozmaite gatunki szarańczy. Cykle ilustracyjne i formy komiksowe w polskiej prasie XIX wieku”

Lata 50. i 60. to początek „złotej ery” polskiego XIX-wiecznego komiksu prasowego, gdy artyści z Warszawy, Krakowa, Poznania i Lwowa stworzyli nowoczesny, ściśle związany ze światowymi trendami model prasy ilustrowanej, w którym jedną z najważniejszych ról odgrywały historyjki obrazkowe i cykle rysunkowe towarzyszące arcydziełom polskiej literatury...

Zamknięty w miękkiej oprawie, obfitujący w nienagannie dobrany materiał ilustracyjny tom „Rozmaite gatunki szarańczy” to kolejna mocna pozycja w dorobku autora cyklu „Nie tylko Yorgi. Historia świętokrzyskiego komiksu”: rzecz, która ze względu na styl prowadzonej przez autora narracji ma szansę zainteresować nie tylko prasoznawców i badaczy komiksowego medium skoncentrowanych na jego (pra)początkach.
Przemysław Pieniążek, Perły z lamusa, „art papier”

Chmielewski, tak jak w poprzednich swoich książkach, wymienia mnóstwo nazwisk, cytuje, przytacza recenzje krytyczne sprzed lat. Tworzy panoramiczny obraz świata ilustracji, stopniowo wdzierającego się do świata literatury i czasopism.
Marcin Bałczewski, Komiksowe szarańcze XIX wieku, „Nowy Napis
Rozmaite gatunki szarańczy. Cykle ilustracyjne i formy komiksowe w polskiej prasie XIX w.
Przygody Władka. Sezon pierwszy

Przygody Władka. Sezon pierwszy

Scenariusz: Paweł Chmielewski
Rysunki: Jerzy Ozga
Wydanie: I
Data wydania: Październik 2020
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka
Format: 210x297 mm
Stron: 48
Cena: 49 zł
Wydawnictwo: Stowarzyszenie twórcze „Zenit”
ISBN: 978-83-952508-3-5

Scenariusz powstał, jako rodzaj ćwiczenia-zabawy motywami powieści sensacyjnej w stylu filmowego „kryminału noir” (z elementami literatury wiktoriańskiej i współczesnego serialu fantasy). Opowieść została podzielona na „komiksowe sezony”, każdy z nich na odcinki, poprzedzone krótką „czołówką”. W rolach niektórych postaci drugoplanowych i epizodycznych występują m.in. postaci twórców ze świata komiksu. Akcja została umiejscowiona w rzeczywistych lokacjach z dbałością (zdecydowanie bardziej niż umiarkowaną) o wierność szczegółom.
Wszelkie podobieństwo postaci przedstawionych do osób rzeczywistych jest niezamierzone, ale celowe.

Warianty dwóch pierwszych odcinków (w albumie przerysowanych i uzupełnionych o nowe plansze) odbiorcy mieli okazję przeczytać w magazynie kulturalnym „Projektor” (5/2018) oraz „Komiks i my” (nr 3/2019).


Paweł Chmielewski, absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor naczelny magazynu kulturalnego „Projektor”. Publikował m.in. w „Zeszytach Komiksowych”, „Studiach Sienkiewiczowskich”, „Biurze Literackim”, "Komiks i my", “Ha!art.”. Autor książek teoretycznoliterackich: „Słowacki w supermarkecie”, „Słowacki w supermarkecie 2.0”, „Słowacki w McDonaldzie”, trzytomowej historii świętokrzyskiego komiksu „Nie tylko Yorgi” i trzech nagrodzonych dramatów; scenarzysta komiksów: „12 prac Delty 800”, „Pułapka Gargancjana”, „Delta 800 – misja”, „Przygody Władka”, „Paderewski w Białym Domu”, „Kot w butach”. Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Organizuje Kieleckie Prezentacje Komiksowe i prowadzi oficynę ST „Zenit”. Aktualnie pracuje nad książką „Rozmaite gatunki szarańczy. Formy komiksowe w prasie polskiej XIX w.”.

Jerzy Ozga, absolwent grafiki warsztatowej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (oddział w Katowicach), ilustrator książek i rzeźbiarz. Publikował m.in. w „Komiks-Fantastyka”, „Super Boom”, „Smok Komiks”, „Teraz”, „Komiks i my”, „Projektorze”. Autor storyboardów i opracowania rysunków w filmach Lecha Majewskiego („Pokój saren”, „Autobus na Golgotę”, „Młyn i krzyż”, „Dolina bogów”). Laureat Grand Prix na MFKiG w Łodzi w 2003 r. Scenarzysta i rysownik komiksów: „Księga miecza”, „Flain”, „Głupek Sven”; rysownik komiksów „Ern”, „Salut bohaterom”, „Misja rozpaczy”, „Quo vadis” (2 tomy), „Katyń”, „Yorgi” (4 tomy), „Kapitan Gżebyk na tropie”, „Przygody Władka”.
Przygody Władka. Sezon pierwszy Przygody Władka. Sezon pierwszy Przygody Władka. Sezon pierwszy Przygody Władka. Sezon pierwszy
Projektor #1-2/2021

Projektor #1-2/2021

Wydanie: I
Data wydania: Lipiec 2021
Seria: Projektor
Redaktor naczelny: Paweł Chmielewski
Oprawa: miękka
Format: 210x275 mm
Stron: 218
Cena: 30,00 zł
Wydawnictwo: Stowarzyszenie twórcze „Zenit”

Eseistyka podróżnicza Jerzego Żuławskiego * Psychologiczny portret Michała Choromańskiego * Motywy masońskie w nieznanej prozie Tadeusza Micińskiego * O angielskich tłumaczeniach poezji w „Cyberiadzie” Stanisława Lema

KOMIKSOWO:
Brytyjska, francuska i niemiecka prasa komiksowa XIX wieku (fragment książki „Rozmaite gatunki szarańczy”) * Bruno Jelinek „Oscar Ed” * Robert Crumb „Kafka” * Andi Watson „Trasa promocyjna” * Zbigniew Kasprzak „Bogowie z Gwiazdozbioru Aquariusa” * Neil Gaiman „Stwory Nocy i inne historie” * Komiksowe adaptacje George’a Orwella * Literackie wątki w twórczości Papcia Chmiela

KOMIKSY I RYSUNKI:
Jerzy Ozga * Robert Kolasa * Piotr Burzyński.
Projektor #1-2/2021 Projektor #1-2/2021



[ljc]


Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-