reklama baner reklama

Nowe Teksty

Albo czytasz komiks, albo oglądasz serial telewizyjny
Gierszewski o 2. tomie "Outcast. Opętanie"
Ostateczny krach idei
Kleszcz o 4. tomie "Uncanny Avengers"
Rewolucja na emeryturze
Zimiński o "Lone Sloane"
Wszyscy dybią na biednego trenera
Gierszewski o 3. tomie "Bekartów z Południa"
Więcej, ale nie lepiej
Kleszcz o 2. tomie "Anihilacji"

Zapowiedzi

Reklama baner Reklama

Nowe Plansze

Nowe Imprezy

Forum Alei Komiksu

Zapytaj Wydawcę

baner

NEWS

- Spotkania, wystawy, imprezy

Wykład: Antyk w twórczości komiksowej Nicolasa Presla


W czwartek 17 grudnia o godzinie 16:30 na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (pl. Sejmu Śląskiego 1, sala nr 105) odbędzie się wykład dr Patrycji Matusiak pt. "Antyk w twórczości komiksowej Nicolasa Presla".
17 grudnia 2015 roku o godz. 16.30 na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (pl. Sejmu Śląskiego 1, sala nr 105) odbędzie się wykład dr Patrycji Matusiak pt. „Antyk w twórczości komiksowej Nicolasa Presla”.

Organizatorami wydarzenia są Zarząd Oddziału Katowickiego Polskiego Towarzystwa Filologicznego oraz Katedra Filologii Klasycznej UŚ.








Boska kolonia

Boska koloniaScenariusz: Nicolas Presl
Rysunki: Nicolas Presl
Wydanie: I
Data wydania: Październik 2013
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka
Format: 17×24 cm
Stron: 280
Cena: 70 zł
Wydawnictwo: Wydawnictwo Lokator
ISBN: 978-83-63056-03-2


XV wiek, Europa, być może jedno z księstw Italii. Pochodzący z zamożnej rodziny żarliwych katolików młodzieniec śni koszmar o potępieniu: schodzi do piekielnej czeluści, gdzie spotyka samego siebie, skazanego na wieczyste męki w towarzystwie złoczyńców i bezecników. U malarza, który na zamówienie ojca tworzy rodzinne portrety, kupuje domowy ołtarzyk przedstawiający ukrzyżowanie. W jego centrum znajduje się dobrze znana scena z trzema krzyżami. Wśród ludzi zgromadzonych wokół umierającego Chrystusa widać młodzieńca, jego ojca oraz tajemniczego poetę przyozdobionego laurem. Lewe skrzydło ołtarza daje wyobrażenie raju, prawe zaś – piekła. Obraz jest uderzająco podobny do sennego koszmaru. Młodzieniec postanawia wytrzebić w sobie namiętności, by uniknąć kary za grzechy.

Ojciec wysyła go jednak do afrykańskiej kolonii. Poznaje tam inną kulturę, która fascynuje go i zarazem przeraża zbyt swobodnym stosunkiem do cielesności. Młodzieniec modli się przed ołtarzem, biczuje do krwi, ćwiczy wolę i bezskutecznie próbuje zapanować nad budzącymi się pragnieniami. W snach nawiedza go poeta. Prowadzi młodzieńca przez kolejne stadia historii (od starożytności aż po wiek dwudziesty), pokazując mu katastrofy wywołane przez człowieka, by zrozumiał, że źródłem konfliktów jest ślepa wiara w niepodważalny charakter naszych systemów wartości. Czy bohater odrobi lekcję poety? Czy porzuci dzieło zniszczenia, które otrzymał w spadku? Czy wywinie się przeznaczeniu?

Powieść graficzna Presla, pełna odniesień do literatury i sztuki (Dante, Piero della Francesca, Joseph Conrad), jest poruszającą opowieścią o zagładzie inności, której odbieramy prawo do istnienia, ponieważ nie przypomina tego, w co wierzymy.


[opis wydawcy]

Przykładowe plansze:
Boska kolonia Boska kolonia Boska kolonia Boska kolonia Boska kolonia Boska kolonia Boska kolonia Boska kolonia


Fabryka

FabrykaScenariusz: Nicolas Presl
Rysunki: Nicolas Presl
Wydanie: I
Data wydania: Kwiecień 2013
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka
Stron: 192
Cena: 50,00 zł
Wydawnictwo: Wydawnictwo Lokator
ISBN: 978-83-63056-02-5


Nicolas Presl urodził się w Vendée w 1976 roku. Po krótkiej karierze kamieniarza poświęcił się rysowaniu komiksów. W trzech pierwszych książkach, wydanych w Atrabile (Priape – 2006, BOSKA KOLONIA – 2008, FABRYKA – 2009 ) wypracował swój charakterystyczny styl, łatwo rozpoznawalny dzięki związkom z nowoczesnym malarstwem (Grosz, Picasso), jak i wyborowi narracji bez tekstu. We wszystkich dziełach wykazuje się niezwykłym wyczuleniem na Historię. Dowodzi tego też opublikowana w 2010 roku w The Hoochie Coochie książka graficzna pt. „Le fils de l’ours père”.

Czy drobna anatomiczna anomalia wystarczy, by uznać człowieka za wroga, by go napiętnować i rozkręcić przeciw niemu machinę przemocy, a ostatecznie odebrać mu
wszystkie prawa, w tym także to najbardziej elementarne: prawo do życia? W totalitarnym świecie Nicolasa Presla "inni" są zwierzyną, na którą polują stóże normalności - doskonale wyszkolona i bezwględna żandarmeria.

"Fabryka" opowiada historię chłopca, któremu udaje się uciec z łapanki. Pomaga mu spotkany na ulicy pracownik wytwórni bomb. Miejscem kryjówki jest maszynownia
zakładu, w której bohater spędza całe dnie i noce. Opiekun chłopca - zwykły, szary człowiek, którego motywacje pozostają dla nas tajemnicą - robi wszystko, by go ocalić.

Stawką jest nie tylko przetrwanie, lecz także ochrona tego, co z braku lepszego słowa nazywamy duszą. Nie ma w tej bezsłownej powieści graficznej jednego kadru, przy którym nie stawialibyśmy sobie prostego, a zarazem budzącego w nas niewyobrażalne napięcie pytania: Czy im się uda?

W jednym z tekstów o nazistowskich obozach zagłady Primo Levi opowiada o wizycie
w szkole, do której został zaproszony jako prelegent. Miał opowiedzieć o traumie
Holokaustu, dać wyobrażenie o piekle, którego doświadczali więźniowie. Pod koniec lekcji jeden z uczniów poprosił Leviego, by na tablicy narysował plan obozu. Gdy rysunek był gotowy, chłopiec podszedł do pisarza i powiedział, że teraz pokaże mu, jak można było stamtąd uciec. Komentując to zdarzenie, Levi mówi, że tym, co przeraża, nie jest jedynie naiwność dziecka, lecz pogłębiający się brak wyobraźni, powszechna dziś przypadłość polegająca na niemożności wczucia się w sytuację ofiar. Przepaść między przeszłością a teraźniejszością, między ofiarami a następnymi pokoleniami, musi zostać zasypana. "Fabryka" Nicolasa Presla jest pomostem, po którym możemy przejść na tamtą stronę.


[opis wydawcy]

Przykładowe plansze:
Fabryka Fabryka Fabryka Fabryka Fabryka Fabryka Fabryka Fabryka


Priap

PriapScenariusz: Nicolas Presl
Rysunki: Nicolas Presl
Wydanie: I
Data wydania: Styczeń 2015
Tytuł oryginału: Priape
Rok wydania oryginału: 2006
Wydawca oryginału: Atrabile
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Stron: 208
Cena: 60,00 zł
Wydawnictwo: Lokator
ISBN: 978-83-63056-21-6


Kim jest Priap? Bogiem płodności i nieokiełznanej energii miłosnej? Strażnikiem ludzkiej namiętności? Wybitnym nauczycielem sztuki miłosnej i przebiegłym instruktorem wojennego rzemiosła? A może bezradną ofiarą? Odrzuconym dzieckiem, przeklętym już w matczynym łonie, skazanym na wieczyste cierpienie? Niechcianym bóstwem, któremu odmówiono gościny na Olimpie?

W postaci Priapa widoczna jest zadziwiająca ambiwalencja: mieszanka siły i słabości, spektakularnych sukcesów i dotkliwych porażek, uwielbienia i odrzucenia, płodności i impotencji, ślepoty i wglądu.

W swej debiutanckiej powieści graficznej Nicolas Presl opowiada własną wersję historii grecko-rzymskiego bóstwa. Z bogatego materiału mityczno-literackiego artysta wybiera określone elementy, a następnie układa je w zaskakujący wzór. Dziecko z gigantycznym fallusem zostaje porzucone przez rodziców. Trafia do zastępczej rodziny, w której cierpi katusze (jego przybrany brat - miłośnik walki - nieustannie go katuje). Po jakimś czasie Priap wyrusza do miasta, gdzie starszy mężczyzna, filozof, wprowadza go w świat seksualnych eksperymentów.

Tak w opowieści Presla zaczyna się miłość. Wszystko - zdradzę od razu - kończy się totalną katastrofą. Ale nie jest ważne, co się w tej historii jeszcze wydarzy, lecz w jaki sposób francuski rysownik zaprezentuje nam ów finał.

Antyczny mit jeszcze nigdy nie był tak bliski naszemu doświadczeniu.

Grzegorz Jankowicz


Przykładowe plansze:
Priap Priap Priap Priap Priap Priap


Syn swojego ojca

Syn swojego ojcaScenariusz: Nicolas Presl
Rysunki: Nicolas Presl
Wydanie: I
Data wydania: Luty 2014
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka
Format: 240x170
Stron: 228
Cena: 60,00 zł
Wydawnictwo: Wydawnictwo Lokator
ISBN: 978-83-63056-06-3


Główny bohater, niedźwiadek, spaceruje po lesie w towarzystwie ojca. Napotkany myśliwy zabija starego niedźwiedzia, a małego zabiera do domu, gdzie poddaje go tresurze. Staje się jego zastępczym rodzicem. Od tej chwili mały żyje pomiędzy dwoma światami, z których każdy przyciąga go do siebie. Z jednej strony przynależy do lasu - jest zwierzęciem, nie może przekreślić swej biologicznej metryki. Z drugiej należy do miasta, gdzie znalazł nowy dom i wykształcenie, gdzie nauczył się, jak żyć pośród innych, jak wyrażać pragnienia i jak realizować swe zamierzenia.

Ale ścierające się w nim impulsy wywołują potworny niepokój. Bohater pogrąża się w kryzysie. Z pomocą przychodzi mu sztuka, dzięki której uświadamia sobie źródła wyniszczającej go choroby. Marzy o trzeciej drodze,
o pojemniejszej formie życia, nowej tożsamości, która pomieści w sobie jego dwoistą naturę i pozwoli mu zakorzenić się w świecie.

By wyjść z impasu, musi wybrać „swojego” ojca - musi pogodzić się ze stratą i ostatecznie odrzucić biologiczne więzy. Ale nawet to nie wystarczy. Być może - sugeruje Nicolas Presl - tylko miłość może zażegnać ten kryzys i przynieść bohaterowi upragnione ukojenie.

Grzegorz Jankowicz

Przykładowe plansze:
Syn swojego ojca Syn swojego ojca Syn swojego ojca Syn swojego ojca Syn swojego ojca Syn swojego ojca





[Ystad za us.edu.pl]


Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-