baner

NEWS

- Spotkania, wystawy, imprezy

Spotkanie z Woynarowskim w Częstochowie


27 marca 2015 o godzinie 19:00 w częstochowskim Centrum Promocji Młodych (Willa Generała, al. Wolności 30) odbędzie się spotkanie z Jakubem Woynarowskim "Martwy Sezon".
27 marca 2015, godz. 19.00
Centrum Promocji Młodych, Willa Generała, al. Wolności 30
Czytelnia Komiksów – „Martwy sezon”: spotkanie z Jakubem Woynarowskim

Gościem czytajowej Czytelni Komiksów, będzie tegoroczny laureat Paszportu Polityki w dziedzinie sztuk wizualnych, Jakub Woynarowski. Autor powieści graficznej „Martwy Sezon”, opartej na motywach utworów literackich Brunona Schulza. Będzie to zatem doskonała okazja, by podpytać o specyfikę przekładu literatury na język komiksu, zasady funkcjonowania tego medium w galeryjnym Świecie Sztuki i wiele innych tematów okołokomiksowych.

„Martwy sezon” to powieść graficzna, wydana w tym roku przez Wydawnictwo Ha!art, oparta na motywach zarówno opowiadań ze zbiorów „Sklepy cynamonowe” oraz „Sanatorium pod Klepsydrą”, jak i rozproszonych esejów, a także fragmentów prozy Brunona Schulza. Miejscem akcji jest opuszczone przez mieszkańców miasto, opanowane przez rojowiska owadów, które występują tu „w zastępstwie” ludzkich bohaterów. W toku narracji jakikolwiek ludzki lub „człekokształtny” bohater pozostaje nieobecny, zaś sama opowieść stanowi – powiązaną na zasadzie analogii i wspólnych motywów – gęstą tkankę epizodów osnutych wokół „bohaterów trzeciego planu” (przedmiotów, roślin oraz insektów) oraz innych elementów pochodzących z naszej rzeczywistości (takich jak przemiany krajobrazu lub zjawiska atmosferyczne), choć oglądanych przez wyolbrzymiającą soczewkę. Zamiast jednej „wielkiej narracji” historia rozwarstwia się na wiele pulsujących mikrofabuł, oscylujących wokół kwestii upływu czasu i związanych z nim procesów destrukcji oraz dekonstrukcji wytworów przyrody i ludzkich artefaktów, poddanych działaniu naturalnych żywiołów.
Z warstwą narracyjną koresponduje forma opowieści – literackie, barokowe w swej formie cytaty skonfrontowane zostają z tu serią wyrazistych obrazów, nieraz balansujących na granicy abstrakcji, a dodatkowych znaczeń nadaje całości ograniczona kolorystyka rysunków, zawężona do czerni, bieli i oranżu. Wszechobecny na początku „jesienny” kolor pomarańczowy ustępuje czerni, którą ostatecznie przykrywa biel śniegu.

Spotkanie odbywa się pod hasłem „Po_czytaj!”, podtrzymującym ideę częstochowskiego Festiwalu Dekonstrukcji Słowa.
/Adam Florczyk/




Martwy sezon

Martwy sezonScenariusz: Jakub Woynarowski
Rysunki: Jakub Woynarowski
Wydanie: I
Data wydania: Grudzień 2014
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 171x248 mm
Stron: 104
Cena: 49,90 zł
Wydawnictwo: Korporacja Ha!art
ISBN: 978-83-64057-53-3


Martwy sezon to powieść graficzna oparta na motywach utworów literackich Brunona Schulza – zarówno opowiadań ze zbiorów Sklepy cynamonowe oraz Sanatorium pod klepsydrą, jak i rozproszonych esejów, a także fragmentów prozy.

Miejscem akcji jest opuszczone przez mieszkańców miasto, opanowane przez rojowiska owadów, które występują tu „w zastępstwie” ludzkich bohaterów. Inspiracją dla tego pomysłu jest opowiadanie Karakony, w którym ojciec narratora – niczym postać w kafkowskiej Przemianie – ulega powolnej metamorfozie, przeistaczając się w karalucha. Punkt widzenia owada stanowi ponadto fabularne uzasadnienie specyficznego rodzaju percepcji rzeczywistości, obecnego w prozie Schulza, który – jak pisała Zofia Nałkowska – „naświetla i przegląda rzeczywistość jakby na wylot, ukazuje ją zdeformowaną i prawdziwą, jak tkankę pod mikroskopem – prawdziwością spotęgowaną i groźną”.

W toku narracji jakikolwiek ludzki lub „człekokształtny” bohater pozostaje nieobecny, zaś sama opowieść stanowi – powiązaną na zasadzie analogii i wspólnych motywów – gęstą tkankę epizodów osnutych wokół „bohaterów trzeciego planu” (przedmiotów, roślin oraz insektów) oraz innych elementów pochodzących z naszej rzeczywistości (takich jak przemiany krajobrazu lub zjawiska atmosferyczne), choć oglądanych przez wyolbrzymiającą soczewkę. W tym ujęciu Schulz jest nie tyle surrealistą, co raczej „hiperrealistą”, penetrującym – według słów Witkacego – „niezgłębioną dziwność codzienności”. Pole dla narracyjnych eksperymentów stwarza zderzenie szybkiego „czasu akcji” i spowolnionego „czasu procesów”: z jednej strony, udziałem czytelnika staje się błyskawiczna, kilkudniowa wymiana „pokoleniowa” w świecie owadów, z drugiej – obserwujemy powolny rozkład architektonicznych pozostałości ludzkiej cywilizacji. Zamiast jednej „wielkiej narracji” historia rozwarstwia się na wiele pulsujących mikrofabuł, oscylujących wokół kwestii upływu czasu i związanych z nim procesów destrukcji oraz dekonstrukcji wytworów przyrody i ludzkich artefaktów, poddanych działaniu naturalnych żywiołów.

Z warstwą narracyjną koresponduje forma opowieści – literackie, barokowe w swej formie cytaty skonfrontowane zostają z tu serią wyrazistych obrazów, nieraz balansujących na granicy abstrakcji, a dodatkowych znaczeń nadaje całości ograniczona kolorystyka rysunków, zawężona do czerni, bieli i oranżu. Wszechobecny na początku „jesienny” kolor pomarańczowy ustępuje czerni, którą ostatecznie przykrywa biel śniegu.

[opis wydawcy]

Przykładowe plansze:
Martwy sezon Martwy sezon Martwy sezon Martwy sezon Martwy sezon Martwy sezon Martwy sezon Martwy sezon Martwy sezon Martwy sezon





[Ystad za muzeumczestochowa.pl]


Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-