baner

NEWS

- Zapowiedzi

Październikowe premiery Centrali


CentralaNa najbliższym MFKiG swoją premierę będą miały trzy publikacje Centrali i Festiwalu Ligatura. O dwóch z nich już informowaliśmy. Teraz dołączyła do nich opowieść o pewnym matadorze.
Dla wszystkich, którzy zdecydują się na przedpremierowe zamówienie poniższych tytułów, wydawca przygotował atrakcyjne zniżki. I tak, do 30 września, pozycję "The Lonely Matador" można zamówić za 81 zł, dwunasty numer "Zeszytów Komiksowych" za 33 zł, a "SILENCE" za 30 zł.

The Lonely Matador

The Lonely Matador
Data wydania: Październik 2011
Tytuł oryginału: The Lonely Matador
Tłumaczenie: Zuzanna Neczyńska
Druk: cyclus print 150 g, kolor, + 2 plakaty A3 [ eccobook 52 g ] + koperta [ wew. 4 zdjęcia oraz ulotka ] + wklejka na kalce. Szyte.
Oprawa: okładziny tekturowe 2 mm, kaszerowane okleiną z surowymi kantami
Format: 210 x 297 mm
Stron: 56
Cena: 111 zł lub 44 euro
Wydawnictwo: Centrala
ISBN: 978-83-932072-5-1

1 miejsce na Ligatura Pitchnig 2011
w ramach 2 międzynarodowego festiwalu kultury komiksowej LIGATURA


Ta książka to hołd złożony zmarłemu matadorowi Juanowi Belmonte. Pomimo swojego nieśmiałego charakteru i braku pewności siebie, Belmonte był spełnionym i mężnym człowiekiem. Pokonał on swoją ułomność zniekształconych nóg, by stworzyć wyjątkowy styl walki z bykami. Belmonte wprowadził technikę stania na wyprostowanych nogach i, poprzez zręczną pracę płachty, zmiany kierunku ataku byka tak, by rogi zwierzęcia ledwo mijały matadora.
Po latach urazów, wina, cygar i niezliczonych romansów z kobietami, lekarz zalecił mu, aby zmienił dotychczasowy tryb życia, lecz ten zadecydował, że wolałby raczej umrzeć. Ostatni raz okrążył swoje ranczo na koniu, po czym strzelił sobie z pistoletu w głowę.

Fabuła niniejszej książki przedstawia historię dalszego życia Belmonte, gdyby jego samobójstwo nie doszło do skutku.

Juan Belmonte był i nadal jest uważany za jednego z najbardziej rewolucyjnych matadorów wszechczasów.

[opis wydawcy]

Zeszyty Komiksowe #12: Komiks historyczny

Zeszyty Komiksowe #12: Komiks historyczny
Redaktor naczelny: Michał Błażejczyk
Okładka: Krzysztof Ostrowski, Dennis Wojda
Wydanie: I
Data wydania: Październik 2011
Seria: Zeszyty komiksowe,
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka foliowana
Format: 240 x 250 mm
Stron: 138
Cena: 39 zł
Wydawnictwo: Centrala
ISBN: 1733-3008


Ostatnimi laty dostrzec można w Polsce ogromny wzrost zainteresowania komiksem historycznym. Ukazuje się coraz więcej tytułów, propozycji upamiętniających mniej lub bardziej znane postaci i wydarzenia, mających na celu bądź przypomnienie, bądź przywrócenie społecznej pamięci wycinków historii - jakże przecież rozległego spektrum, współdecydującego o tym, kim jesteśmy. I to zarówno w perspektywie społecznej (Historia), i jednostkowej (coraz bardziej popularne w badaniu przeszłości mikrohistorie).

Jednak czy dające się obecnie dostrzec nagromadzenie komiksów poruszających w różnoraki sposób tematykę historyczną jest wyrazem rzeczywistego społecznego zainteresowania, zapotrzebowania na zwizualizowaną historię? A może jest ledwie próbą odświeżenia (przywrócenia za wszelką cenę) przez przedstawicieli różnych instytucji, przede wszystkim państwowych, zakurzonego nieco hasła: "Bóg, Honor, Ojczyzna"? Szansą dla patriotyzmu, nowym fundamentem jego nowoczesnej odmiany? Zatem czy nie mamy przypadkiem do czynienia jedynie z przemyślanym stymulowaniem świadomości powszechnej za pomocą narzędzi (w tym niezwykle przydatnego komiksu) tzw. polityki historycznej, czyli tego, co kiedyś było nazywane wprost propagandą?

Czym jest komiks historyczny? Jak go rozumieć? Czy możliwe jest zdefiniowanie tego zjawiska? Czy jesteśmy w stanie wymienić elementy konstytuujące komiks historyczny, elementy konieczne do jego zaistnienia? Czy zatem jest to zjawisko jednorodne? Czy postawione tu kwestie dotyczą jedynie Polski, czy też zwrot ku komiksowej wersji historii jest tendencją światową? Czy warto tworzyć takie komiksy? Czy komiks jest w stanie udźwignąć ciężar historii?

Tego typu pytania można by w tym przypadku mnożyć. Nas interesują odpowiedzi.

[opis wydawcy]

Spis treści:

Okładka:
rysunek Krzysztof Ostrowski,
projekt graficzny Dennis Wojda

Temat numeru: Komiks historyczny

Izabela Kowalczyk:
"Miejsce komiksu w historycznych narracjach"

Michał Traczyk:
"Komiks historyczny, czyli co? Rozważania wstępne"

Komiks - Dennis Wojda i Krzysztof Gawronkiewicz:
Lato miłości

Adam Rusek:
"Dwa miecze, szabla i katiusza: polski komiks w objęciach historii"

Komiks - Aleksandra Spanowicz i Bartosz Kurc:
Płaszcz, szalik i beret

Bartłomiej Janicki:
"Rzetelność treści i obudowy dydaktycznej polskich komiksów historycznych (lata 1945-1991)"

Komiks - Gabriela Becla i Zbigniew Tomecki:
Wiara

Magdalena Rucińska:
"Małe wielkie narracje. Historie komiksowe a komiks historyczny"

Witold Tkaczyk (wywiad):
"Wyjść z komiksem do szerokiego odbiorcy"

Robert Zaręba (wywiad):
"Doświadczenia z historią"

Komiks - Beata Sosnowska i Agnieszka Weseli:
Ania Płód

Małgorzata Waksmundzka-Szarek (wywiad):
"Dbamy o to, aby nie kreować nowej rzeczywistości"

Jakub Jankowski:
"Tak się tworzy historię? O pierwszej edycji Festiwalu Komiksu Historycznego (18 czerwca 2011)"

Wojciech Birek:
"Historia i Opowieść - osobiste uwagi o komiksie historycznym"

Komiks - Tomasz Niewiadomski i Michał Traczyk:
Grunwald

Michał Błażejczyk:
"Litera a Duch Historii"

Rafał Wójcik:
"Cenzura prewencyjna, represyjna i autocenzura, czyli słów kilka o komiksie, bibliotekach i historii"

Sebastian Frąckiewicz:
"Za dużo Polski, za mało autora"

Komiks - Krzysztof Ostrowski:
Komiks historyczny

Paweł Timofiejuk:
"O komiksie historycznym na świecie"

Jakub Jankowski:
"Kilka uwag o portugalskim komiksie historycznym"

Komiks - Sylwia Restecka i Joanna Sanecka:
Miodowy miesiąc państwa Curie

Aleksandra Duralska:
"Językowa różnorodność w powieści komiksowej Krzyk ludu"

Bartosz Ślosarski:
"Superman w ZSRR, czyli polityczność i alternatywa historyczna w komiksie"

Komiks - Askold Akiszyn:
Kroniki działań wojennych (fragment)

Justyna Czaja:
"II wojna światowa w tonacji buffo"

Thomas Anessi:
"Komiks w cieniu Zagłady"

Maciej Jasiński:
"Historyczne opowieści z Dziennika Wieczornego"

Komiks - Michał Ociesa:
Komiks z historią w tle

Daniel Gizicki:
"Bądźmy dumni z polskiego komiksu!"

Jerzy Faliszek:
"Siedemdziesięciolecie wojennych przygód Walentego Pompki"

W numerze ponadto wykorzystaliśmy ilustracje Zygmunta Similaka, Andrzeja Janickiego i Tomasza Niewiadomskiego.

Aktualności

Przemysław Zawrotny:
"Hitler i Stalin zrobili, co swoje. Recenzja komiksu Fara"

Przemysław Zawrotny:
"Pociąg, cyrk i terapia. Recenzja komiksu Wykolejeniec"

Przemysław Zawrotny:
"Wracać do szuflady! Recenzja komiksu Supermeni"

Kontny:
"Lista nowości maj 2011 - sierpień 2011"

SILENCE - katalog międzynarodowego konkursu na komiks bez słów / Ligatura 2011

SILENCE - katalog międzynarodowego konkursu na komiks bez słów / Ligatura 2011
Scenariusz: Erick Carjes, Daniel Scordas, Marta Długołęcka, Fionnuala Doran, Łukasz Bogacz, Tomasz Kontny, Harumichi Mikami, Julja Paulina, Helmut Kaplan, Juanita Kellner, David Peter Kerr, Gilson Killhour, Berenika Kołomycka, Kripa Joshi, Maciej Jasiński, David Lester, Nicolene Louw, Dana Michaela Matei, John Miers, Mike Maher, January Misiak, Vesna Nichevska - Saravinowa, Grzegorz Janusz, Bart Nijstad, Bartosz Sztybor, Jorge Quien, Oskars Pavlovskis, Sam Peeters, Piotr Perłowski, Esmir Prlja, Nero Le Ye, Dennis Wojda, Henk Stolker, Mikołaj Tkacz, Marek Turek, Emma Vakarelowa, Mateusz Wiśniewski, Jay Wright, Zakhar Yaschin, Oliwia Ziębińska
Rysunki: Erick Carjes, Daniel Scordas, Marta Długołęcka, Fionnuala Doran, Roman Gajewski, Jakub Grochola, Harumichi Mikami, Julja Paulina, Helmut Kaplan, Juanita Kellner, David Peter Kerr, Gilson Killhour, Berenika Kołomycka, Kripa Joshi, Bartłomiej Kuczyński, David Lester, Nicolene Louw, Dana Michaela Matei, John Miers, Mike Maher, January Misiak, Vesna Nichevska - Saravinowa, Tomasz Niewiadomski, Bart Nijstad, Piotr Nowacki, Jorge Quien, Oskars Pavlovskis, Sam Peeters, Piotr Perłowski, Esmir Prlja, Nero Le Ye, Sebastian Skrobol, Henk Stolker, Mikołaj Tkacz, Marek Turek, Emma Vakarelowa, Grzegorz Przybyś, Jay Wright, Zakhar Yaschin, Oliwia Ziębińska
Wydanie: I
Data wydania: 1 Październik 2011
Druk: offset 120 gr. / kolor
Oprawa: miękka
Format: 150 x 105 mm
Stron: 256
Cena: 44 zł lub 15 euro
Wydawnictwo: Fundacja Tranzyt, Centrala
ISBN: 978-83-932072-4-4
Nakład: 500


SILENCE : międzynarodowy konkurs na komiks bez słów.
Ideą konkursu było promowanie rodzaju twórczości komiksowej w której formą narracji są jedynie obrazy.
Konkurs odbywał się w ramach 2 międzyanrodowego festiwalu kultury komiksowej Ligatura.
Na konkurs wpłynęło ponad 200 prac z kilkudziesięciu krajów. Do konkursu zakwalifikowało się 79 prac z których w katalogu znalazły się 43 komiksy artystów z Argentyny, Austrii, Bośni i Hercegowiny, Brazylii, Francji, Holandii, Irlandii, Japonii, Kanady, Kolumbii, Łotwy, Macedonii, Niemiec, Polski, Rumunii, Rosji, RPA, Wielkiej Brytanii i USA.

Członkami jury w konkursie SILENCE byli:
Tom Gauld - Wielka Brytania
Andrzej Klimowski - Wielka Brytania / Polska
Erik Kriek - Holandia
Tim Molloy - Australia / Nowa Zelandia

Festiwal Ligatura odbył się przy wsparciu Urzędu Miasta Poznania, Czeskiego Centrum w Warszawie, Instytutu Kultury Rumuńskiej w Warszawie oraz State Culture Capital Foundation Latvia

[opis wydawcy]



[PKP za Centralą]

Tagi

Centrala


Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

pinio -

Cena Matadora (111zł) to już paranoja do kwadratu.
56 stron + jakieś nikomu nie potrzebne plakaty, koperty i wklejki.
Pojeba..... ich !!!!

krakers -

Łolaboga !!! Jaka cena Maadora! :shock: Z takim podejściem wydawców nasz rynek umrze ,przed końcem świata przewidzianym przez Majów.Kto to kupi :idea:

Thiago -

Niestety jako zagorzały obrońca wysokich cen i wielbiciel wydawnictw Centrali... W przypadku Matadora - muszę się zgodzić... To jest gruba przesada. 111 złotych za 56 stron komiksu, sorry ale nie jest to tego warte...
Rozumiem, że może być wiele czynników które powodują taką cenę, niestety rozsądny wydawca w pewnej chwili, kiedy nieopłacalność produktu sięga zenitu - rezygnuje z owego kuriozalnego wydawnictwa. Myślę, że straty jakie przyniesie Matador dla Centrali, spowodują powrót rozsądku.
Powinniśmy Zbojkotować Ten Komiks!

PKP -

Gwoli małego uzupełnienia:
http://www.centrala.org.pl/publikacja/lonely-matador-jay-wright
Pod powyższym adresem znaleźć można kilka zdjęć prezentujących "na żywo" "The Lonely Matador".

Anonymous -

Moze to tylko cena wydania specjalnego tylko na tym konwencie... a potem wydadza wydanie normalne za 30-50 zlociszy...

fragsel -

voydd pisze:Moze to tylko cena wydania specjalnego tylko na tym konwencie... a potem wydadza wydanie normalne za 30-50 zlociszy...


Albo może będą je rozdawać za darmo w szkołach....
A może po tym konwencie schowają resztę w piwnicy, albo przeznaczą na spalenie i te zakupione za 90 zł egzemplarze będzie można na allegro za 600 złotych sprzedać?

krakers -

Thiago pisze: (...) Powinniśmy Zbojkotować Ten Komiks!


Co tu bojkotować?Nawet gdyby ten komiks kosztował połowę ceny podanej przez Centralę i tak wolałbym kupić jakiś TBP np Lucyfera.Za 111zł to można sobie zafundować 3 tomy Żywych Trupów.

Thiago pisze: To jest gruba przesada. 111 złotych za 56 stron komiksu, sorry ale nie jest to tego warte...
Rozumiem, że może być wiele czynników które powodują taką cenę, niestety rozsądny wydawca w pewnej chwili, kiedy nieopłacalność produktu sięga zenitu - rezygnuje z owego kuriozalnego wydawnictwa. Myślę, że straty jakie przyniesie Matador dla Centrali, spowodują powrót rozsądku.

Dokładnie.Nie wiem jakie były powody wydania ego komiksu ,ale od razu widać że nie chodziło o zysk.
Jako osoba kupująca komiksy ,chciałbym aby ukazywały się rzeczy w miarę przystepnej cenie.Na co komu plakaty,wklejki ,jakies pocztówki czy zdjęcia??Jakoś nikt się o takie rzeczy nie upominał ,ludzie chcą komiksów a nie wodotrysków nota bene niepotrzebnych nikomu.Mam wrażenie że wydawca poszedł tą drogą : dorzucimy plakat -cena w góre o 10zł ,to dorzućmy drugi (znów o 10 ) ,ej to dołożymy zdjęcia/pocztówki (znów cena w górę) ,to może coś wkleimy (i hop siup cena rośnie).Jeśli taki był wymóg licencjonodawcy ,i po wyliczeniach wyszło 111zł to jak napisał Thiago ,nie opłacało się tego wydawać.Poza tym te wszystki dodatki .... Pocztówki z Wilqiem można nabyć za coś około 10zł za komplet .W komiksowych hitach też były plakaty (wiedzmin) ,w kolekcji Rosińskiego grafiki i jakoś te ceny nie były z kosmosu.I ostatnia kwestia ,którą chciałbym poruszć .Aż do momentu info na alei ,nie wiedziałem że taki komiks istniej ,więc mogę domniemywać że żadne cudo to nie jest.Przejrzałem te zdjęcia ze stronami komiksu i w ogóle mi się nie podoba styl graficzny tego komiksu.

Cello -

Za darmo bym tego nie wziął.

centrala -

Dziękujemy za wszystkie uwagi
Książkę do piątku można kupic za 81 zł w sklepie na stronie centrali
W Polsce do sprzedaży trafia jej 300 sztuk, jak większość naszych wydawnictw [w tym tez komiksów] sprzedaż odbywa się przez kanały niekomiksowe [ proporcie od 27 do 42%] , mimo to mamy nadzieję że i wśród miłoników komiksu znajdą się osoby, które książka zainteresuje.
Pozdrawiamy serdecznie!