baner

Prasa

Zeszyty komiksowe #34: Ekranizacje

Zeszyty komiksowe #34: Ekranizacje

Okładka: Piotr Marzec
Wydanie: I
Data wydania: Wrzesień 2022
Seria: Zeszyty komiksowe
Redaktor naczelny: Michał Traczyk
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka
Format: 240 x 250 mm
Stron: 128
Cena: 24,90 zł
Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
ZAPOWIEDŹ
WASZA OCENA
Brak głosów...
„Zeszyty Komiksowe” ukazują się dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przenoszenie komiksów na ekran jest ostatnimi laty niezwykle popularne. Jednak choć nieustannie pojawiają się kolejne tytuły, nie zawsze ich komiksowe pierwowzory są identyfikowane (wielu widzów nie interesuje, skąd wzięła się dana historia?) i nie wszystkie produkcje wzbudzają duże zainteresowanie bądź zwyczajnie nie docierają do szerszych kręgów odbiorców, umykając nierzadko fanom historii obrazkowych. Nie dzieje się tak na pewno w dwóch przypadkach – filmów superbohaterskich i animowanych, o ich połączeniu nie wspominając. Widać to także w tym numerze, który rozpoczynają analizy poświęcone serii animowanych filmów superbohaterskich DC (Żaglewski) oraz filmowemu uniwersum tworzonemu na bazie komiksów Marvela (Wolski). Ten miniblok superhero domyka krytyczne spojrzenie na ekranizację Strażników Moore’a i Gibbonsa (Dukiewicz). Animacją z kolei zajęli się Jakub Jankowski, zastanawiający się nad specyfiką zekranizowanej Mafaldy, oraz Michał Czajkowski, który przepytuje osoby zaangażowane w produkcję głośnych polskich animacji – Macieja Kura (Kajko i Kokosz) i Bartosza Minkiewicza (Wilq Superbohater, Pan Wiedźma). A poza tym? Klaudia Srul odwraca perspektywę, pokazując na przykładzie Blacksada, jak kino noir oddziałuje na komiks; Michał Traczyk rozmawia z Adamem Ruskiem o jego nowych książkach oraz kondycji polskiej refleksji komiksowej, a Artur Wabik pokazuje, co naziści robili z twórczością Wilhelma Buscha. Do tego garść relacji, recenzji i – jakżeby mogło być inaczej – komiksów oraz ilustracji zainspirowanych tematem przewodnim numeru, udowadniających, że myśl artystyczna i teoretyczna nie zawsze chodzą tymi samymi drogami.


spis treści

TEKSTY
Tomasz Żaglewski, „Komiks kontra animacja. »Gotham w świetle lamp gazowych«
w perspektywie komparatystycznej”.
Michał Wolski, „Marvel Cinematic Universe jako studium niewierności komiksowych adaptacji”.
Kamil Dukiewicz, „»Strażnicy« w interpretacji Zacka Snydera problematyczna kwestia wierności oryginałowi”.
Jakub Jankowski, „»Mafalda« straciła głos kontekstualizacja przekładoznawcza bezdialogowej ekranizacji przygód wygadanych dzieciaków”.
„Czerpaliśmy z materiały pełnymi garściami” wywiad Michała Czajkowskiego z Maciejem Kurem.
„Śladowa skłonność do wesołości” wywiad Michała Czajkowskiego z Bartoszem Minkiewiczem.
Klaudia Srul, „»Historia ta sprawiła, że poczułem gorycz życia w świecie nienawiści, zemsty i korupcji«. Przetworzenie konwencji filmu noir w komiksie »Blacksad« Juana Díaza Canalesa i Juanja Guarnida”.
„Tysiąca roczników prasowych nie przegląda się szybko” wywiad Michała Traczyka z Adamem Ruskiem.
Artur Wabik, „Wilhelm Busch w cieniu swastyki”.
Luiza Laskowska, „La Bande Dessinée Polonaise Au Festival D’angoulême”.
Michał Traczyk, „Nowa Lengrenówka”.
Przemysław Zawrotny, „Kto potrzebuje mitu w komiksie?”, recenzja książki „Komiks i mit” Pawła Gąsowskiego.
Dominika Gracz-Moskwa, „Podwójnie filtrowane”, recenzja komiksu „Życie i wczasy. 2021-2017” Anny Krztoń.
Michał Czajkowski, „Najszybciej znikają odcienie”, recenzja komiksu „Opowieść podręcznej” Margaret Atwood, Renee Nault.
Przemysław Zawrotny, „Własny kąt”, recenzja komiksów „Droga do Armilii oraz inne legendy mrocznego świata”, „Pochyłe dziecko”, „Niewidzialna granica”, Benoît Peeters, François Schuiten.
Damian Kaja, „W skrócie”, recenzje komiksów: „Kowboj z Szaolin” tom 2, „Supergirl: Jak być super?”, „Powrót do Edenu”.

ILUSTRACJE I KOMIKSY
„Zkranizacje” - rys. Patryk Wójci
Ilustracje - rys. Otoczak
„Zabawa w życie” - scen. i tekst Kamil Wrzeszcz, rys. Julia H. Kaim
„Teodor – ekranizacja”, scen. i rys. Krzysztof Churski
„hewoin addicted animals” - scen. i rys. dziobak
„Ekranizacje” - scen. Maciej Zubowicz, rys. Bartłomiej Nahajski
Ilustracja - rys. Marcin Rustecki
„Człowiek kret”, scen. i rys. Laura Skibińska
„Ghost world” - rys. Martyna Bolanowska
„Szumią knieje”, scen. i rys. Grzegorz Wawrzyńczyk
Ilustracja - scen. i rys. Tomasz Niewiadomski

Galerie

Zeszyty komiksowe #34: Ekranizacje

Tagi

Zeszyty Komiksowe

Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-