baner

Komiks

Tamara Łempicka

Tamara Łempicka

Scenariusz: Virginia Greiner
Rysunki: Daphne Collignon
Wydanie: I
Data wydania: Listopad 2019
Tłumaczenie: Paweł Łapiński
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 240x320 mm
Stron: 56
Cena: 44,90 zł
Wydawnictwo: Marginesy
ISBN: 9788366335493
WASZA OCENA
Brak głosów...
TWOJA OCENA
Zagłosuj!
Komiks o Tamarze Łempickiej - polskiej malarce, skandalistce, ikonie epoki jazzu.

Paryż, lata 20. XX wieku. Malarka Tamara Łempicka, przyjaciółka André Gide'a i Jeana Cocteau, jest jedną z gwiazd paryskiej bohemy. Prowokacyjna, wyzwolona i otwarcie biseksualna artystka wieczorami rzuca się w wir słynnych kabaretów szalonych lat dwudziestych w poszukiwaniu inspiracji, klientów, modelek lub jednorazowych romansów.

Intensywne nocne życie często kończy się kłótniami z mężem Tadeuszem, który zarzuca Tamarze, że zaniedbuje ich córką Kizette. Ale Tamara zawsze robi to, na co ma ochotę, szczególnie, że to właśnie z pieniędzy zarabianych przez nią na obrazach utrzymuje się cała rodzina. Takie są wyzwolone kobiety!

Komiks „Tamara Łempicka” autorstwa Virginii Greiner i Daphne Collignon to fascynujący portret nowoczesnej, silnej i niezależnej kobiety. Pełne elegancji i zmysłowości wspomnienie życia czołowej artystki stylu Art Deco.

O autorach:
Virginie Greiner urodziła się w 1969 roku. Studiowała prawo autorskie, ale zamiast robić karierę prawniczki wybrała pracę w księgarni i pisanie recenzji komiksów do magazynu „BoDoï”. Zanim zaczęła pisać scenariusze opublikowała powieść fantasy „Fées, Sorcières et Diablesses” (w wolnym tłumaczeniu „Wróżki, czarownice i diabły”). W komiksie zadebiutowała dwoma opowieściami o Arturze Conanie Doyle’u, autorze detektywistycznych historii o Sherlocku Holmesie. Zaniepokojona wszechobecnością w kulturze wyidealizowanego kobiecego ciała doprowadziła do powstania książki poświęconej męskiej nagości. W albumie „En Mâles de nus” erotyczno-impresyjnym tekstom jej autorstwa towarzyszą ilustracje 50 artystów zaproszonych przez Virginie do udziału w przedsięwzięciu. Znaleźli się wśród nich tacy twórcy, jak Enki Bilal, Emmanuel Lepage czy Annie Goetzinger.

Daphné Collignon urodziła się w 1977 roku w Lyonie. Uczyła się na uczelniach w swoim rodzinnym mieście, Angoulême, USA by w końcu uzyskać dyplom na wydziale grafiki. Dzisiaj mieszka w Essaouirze w Maroko. Początkowo zajmowała się głównie ilustracją, ale ostatnie kilka lat upłynęło jej na pracach nad komiksami oraz prowadzeniu zajęć na akademii w Marakeszu. Nad albumami pracuje wspólnie ze scenarzystami, ale ma też na koncie solowe projekty. Najbardziej fascynują ją opowieści, w których dochodzi do spotkań różnych kultur i światów. W wolnych chwilach maluje obrazy i planuje kolejne podróże.

Galerie

Tamara Łempicka Tamara Łempicka Tamara Łempicka Tamara Łempicka

Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

wkp -

ARTYSTKA WYZWOLONA



Wydawnictwo Marginesy wraca z kolejną komiksową biografią. Po przedstawieniu dziejów m.in. Eileen Grey czy Charlesa Darwina nadszedł czas na album poświęcony Tamarze Łempickiej. I właściwie można powiedzieć o nim w zasadzie jedno – jeśli podobały się Wam poprzednie komiksy tego typu od wydawcy, ten też przypadnie Wam do gustu, bo i wykonaniem, i jakością bardzo jest do nich zbliżony.



Poznajcie Tamarę Łempicką, urodzoną w Polsce malarkę, która stała się czołowa przedstawicielką stylu art deco.

Lata 20. XX wieku, Paryż Łempicka, otwarta biseksualistka, kobieta wyzwolona i prowokacyjna, jest jedną z gwiazd bohemy. Ze sprzedaży swoich obrazów jest w stanie utrzymać swoją rodzinę. Jej nocny styl życia, ciągłe szukanie inspiracji, modelów i modelek sprzyja niewielkim romansom, co oczywiście nie podoba się jej mężowi. Jednakże ze względu na swój status, kobieta uparcie obstaje przy swoim, co wywołuje liczne kłótnie. Do czego one doprowadzą?



„Tamara Łempicka” to typowa komiksowa biografia. Dobrze wykonana – trudno mieć na tym polu jakiekolwiek zarzuty – jednak nie wyróżniająca się na tle podobnych opowieści. Virginie Greiner i Daphné Collignon snują tu skondensowaną do standardowych niespełna pięćdziesięciu plansz opowieść o życiu, czasach i twórczości tytułowej bohaterki, uzupełnionych o dodatek w postaci rysu historycznego, w którym możemy podziwiać kilka obrazów Łempickiej. Czyli w skrócie to, co być powinno.



Jeśli chodzi o sam scenariusz, to dostajemy to opowieść o życiu artystki snutą przez pryzmat fragmentu jej biografii. Lekką i prostą w odbiorze, choć jednocześnie ze względu na sporą ilość dialogów, treściwą. Autorkom udało się dobrze oddać realia tamtych czasów i klimat środowiska i miejsc w jakich Łempicka bywała. Jednocześnie nie przynudzają i w ciekawy sposób opowiadają o wszystkim, co chcą nam przekazać. Nie ma tu wielkiej dynamiki, akcja jest spokojna, ale za to postacie zostały nieźle nakreślone. Samej Tamary co prawda nie zdołałem polubić, ale za to dałem się wciągnąć w opowieść o niej, a to liczy się najbardziej.



I trafiła do mnie ta szata graficzna. Choć uproszczona, utrzymana została w estetyce prac Łempickiej, co daje ciekawy efekt. Stonowana kolorystyka dobrze go dopełnia, a świetne wydanie – duży format, twarda oprawa, dobry papier kredowy – pozwalają lepiej cieszyć się całością. Miłośnikom Tamary Łempickiej i sztuki polecam całość z czystym sercem, będą zadowoleni. I to nawet bardzo.