Nowe Teksty

Kanibale Nowego Jorku, Boucq [recenzja]
Jak komiks ocenił Sławiński?
Rodzina Addamsów 2, film, DVD [recenzja]
Jak film ocenił Pawełek?

Zapowiedzi

Nowe Plansze

Nowe Imprezy

Forum Alei Komiksu

baner

Artykuł

Maciej Kur

Łukasz Chmielewski
Rocznik 88. Absolwent warszawskiej Akademii Filmu i Telewizji i ASP w Warszawie na kierunku animacja. Zawodowo reżyser animacji, scenarzysta komiksowy i seriali animowanych. Maciej Kur specjalizuje się w twórczości dla młodszego odbiorcy.

MKur_foto
Maciej Kur, foto z archiwum twórcy


W branży animacyjnej zaczynał jako scenarzysta serialu „Hip-hip & Hurra”, w kolejnych latach zajmował się głównie reżyserią („Wiking Tappi”, „Żubr Pompik”) lub pisaniem scenariuszy seriali („Kicia Kocia”, „Wielka księga uczuć”) opartych na współczesnej literaturze dziecięcej.

„Animacja jest pracą zespołową i w zasadzie każdy pracujący przy niej daje coś od siebie. Natomiast nad komiksem pracują nad nim dwie, trzy osoby i siłą rzeczy daje więcej możliwości na indywidualną ekspresję. Dlatego też łatwiej stworzyć komiks stricte autorski niż animację.”
– wyjaśnia Kur.

W środowisku komiksowym Kur został dostrzeżony dzięki konkursowi na komiks dla dzieci im. Janusza Christy. Na jego pierwszą edycję w 2014 roku scenarzysta stworzył wspólnie z rysownikiem Piotrem Bednarczykiem komiks o Lilu i Pucie, hobbitoidalnych bumelantach. Wyróżniony wówczas pomysł doczekał się pięciu albumów. Od 2017 roku przygody Lila i Puta można śledzić także w magazynie „Nowa Fantastyka”, a jeden z odcinków zatytułowany „Plusk!” trafił wówczas także do podręcznika do języka polskiego do siódmej klasy. Utrzymany w stylistyce humorystycznego fantasy cykl opowiada od dwóch małoludach Lilu i Pucie i czarodziejce elfce – Miksji, którzy pakują się w różnego rodzaju tarapaty. Scenariusze Kura o Lilu i Pucie pełne są nawiązań popkulturowych, zabawy językiem i surrealistycznego humoru, który można przyrównywać do dokonań Tadeusza Baranowskiego. Kur napisał także scenariusze do dwóch albumów z cyklu „Oskar i Fabrycy” (rys. Mieczysław Fijał).

LiP4sylwetka LiP5_sylwetka

Lil i Put, przykładowa okładka i plansza


„Jestem pogodnym człowiekiem i lubię humorystyczne historie. Humor jest dla mnie także częścią codziennego języka. Piszę to, co mnie bawi. Najważniejsza jest dla mnie jednak historia i jej konstrukcja. To od niej zaczynam tworzenie, żarty powstają w drugiej kolejności. Liczy się opowieść, a gagi nadają jej ton i pchają akcję do przodu. Oczywiście staram się, żeby coś zabawnego było nawet na poziomie kadru, ale nigdy nie sklejam żartów w ciąg przyczynowo-skutkowy.” – zapewnia scenarzysta.

Ugruntowaniem pozycji Kura w branży komiksowej była reaktywację przygód Kajko i Kokosza. Jako jednemu z trzech scenarzystów powierzono mu napisanie nowych przygód kultowych bohaterów Janusza Christy. Pierwsza dwa albumy serii „Kajko i Kokosz. Nowe Przygody” ukazywały się początkowo w formie antologii szortów, trzeci album z tego cyklu zatytułowany „Królewska konna” był pierwszym pełnometrażowym komiksem, a scenariusz napisał sam Kur w oparciu o notatki samego Christy (rys. Sławomir Kiełbus). Album, który wprowadza dziewczynę jako główną bohaterkę, został najlepiej sprzedającym się polskim komiksem 2019 roku. Obecnie Kur pracuje wspólnie z Rafałem Skarżyckim nad serialem animowanych o Kajku i Kokoszu.

KiK_NP3sylwetka Mkur_storyboard

okładka "Kajko i Kokosz - Nowe przygody: Królewska Konna"; scenariusz Kura w formie storyboardu


Kur stworzył także postacie Emilki Sza i Delisiów – komiksy z ich przygodami zilustrowanymi przez Magdalenę Kanię ukażą się w 2021 nie tylko w Polsce. Wyreżyserował również film dokumentalny „Witold Giersz. Sztuka animacji” i napisał powieść fantasy dla dzieci „Sylwia Sylwester jest niecałopełnista”.






Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci. MKiDN_KwS

Obejrzyj e-spotkanie autorskie z Maćkiem Kurem na Instagramie część 1 i część 2

Opublikowano:



Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-