Nowe Teksty

Marvel mówi: sprawdzam
Pawełek o filmie "Avengers. Koniec gry"
Kosmos jest do kitu!
Sławiński o "Invincible #04"
Gert się (nie)zmienia
Wronka o "Nienawidzę Baśniowa #03: Grzeczna dziewczynka"
Batman i chaos
Kleszcz o "Batman Metal #03: Mroczny wczechświat"
Pozdrowienia z Rosji
Kleszcz o "Kapitan Ameryka. Zimowy żołnierz"

Zapowiedzi

Nowe Plansze

Nowe Imprezy

  • MFKiG 30
  • Miejsce: Łódź, Expo Łódź, aleja Politechniki 4
    Od: 2019-09-27
    Do: 2019-09-29

Forum Alei Komiksu

baner

Recenzja

Do dna

Łukasz Słoński recenzuje Pijak
9/10
Do dna
9/10
Na samym początku warto podkreślić, iż „Pijak” Jakoba Hinrichsa nie jest wierną adaptacją „Pijak” Hansa Fallady. Na komiksową historię, oprócz powieści o tym samym tytule, złożyła się biografia oraz inne pisma niemieckiego prozaika. „Pijak” to nie literalne przeniesieniem książki Fallady na nowe medium, co można poczytać za jego duży plus. Hinrichs pozwolił sobie wybrać z niej pewne wątki, które następnie dopasował do tworzonej przez siebie opowieści. Osoby znające dzieło Fallady mogą być zaskoczone swobodą, z jaką zostało potraktowane. Dzięki zabiegom Hinrichsa czytelnik komiksu obcuje z przejmującą, pełną bolesnych emocji opowieścią o uzależnieniu od alkoholu.

Wspomniany nałóg staje się motywem przewodnim „Pijaka”, jednak w odróżnieniu od powieści, nie skupia się wyłącznie na alkoholizmie. Sięgając do burzliwej biografii Fallady, Hinrichs przedstawia również uzależnienie od narkotyków, z którym mierzył się niemiecki pisarz. Autor daleki jest jednak od głoszenia łatwych sądów. Pokazując destrukcyjne i wyniszczające działanie nałogów, ukazuje również ich eskapistyczny wymiar. Alkohol i morfina są środkami uśmierzającymi rzeczywistość. Rzeczywistość, w której żyje bohater „Pijaka” Erwin Sommer oraz jego twórca Hans Fallada. Komiks uwidacznia, jak niewiele potrzeba, by znaleźć się na dnie. Pokazuje, iż nie wszystko dane jest na zawsze, a pozornie stabilna i wypracowywana przez lata pozycja w rzeczywistości okazuje się bardzo krucha.

Hinrichs stworzył burzliwą, opowiedzianą za pomocą obrazów historię Fallady/Sommera. Specyficzna warstwa graficzna ukazuje emocjonalne stany targające bohaterami: od euforii przez agresję do rezygnacji. Pozornie proste rysunki pozwalają zatopić się w historii, w której nie ma miejsca dla zbędnych elementów. Ekspresyjne ilustracje i odpowiednio dobrane kolory wzmacniają wymowę „Pijaka”. W powieści graficznej Hinrichsa na uwagę zasługuje także zmieniająca się typografia, która różnicuje pojawiające się w historii teksty. Te zaś bazują na prywatnych listach oraz pracach Fallady.

Czytelnicy, którzy po raz pierwszy zmierzą się z historią Sommera/Fallady z pewnością dadzą się wciągnąć w nieugładzoną podróż w głąb uzależnienia. Osoby, które znają oryginał, zetkną się natomiast z ciekawym wykorzystaniem materiału źródłowego, który został obudowany o nowe treści. Treści, które nie spłyciły wydźwięku powieści Hansa Fallady. Dodały jej raczej nowe, bardziej emocjonalne oblicze. Dzieło Hinrichsa pokazuje, iż nie trzeba wiernej adaptacji, by zobrazować sytuację człowieka uzależnionego, mierzące się z problemami codziennego życia. Jeśli o czymś mówi nam „Pijak” Hinrichsa, to o tym, iż za nałogami – także wszystkimi złymi czynami, które się z nimi wiążą – znajduje się człowiek. Pogubiony i samotny człowiek.

Opublikowano:



Pijak

Pijak

Scenariusz: Jakob Hinrichs, Hans Fallada
Rysunki: Jakob Hinrichs
Wydanie: I
Data wydania: Listopad 2018
Tytuł oryginału: Der Trinker
Tłumaczenie: Mirosław Hacia
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 165x240 mm
Stron: 160
Cena: 54,90 zł
Wydawnictwo: Non Stop Comics
ISBN: 978-83-8110-633-7
WASZA OCENA
6.50
Średnia z 2 głosów
TWOJA OCENA
7 /10
Zagłosuj!

Galerie

Do dna Do dna Do dna

Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-