baner

Recenzja

Żądza władzy silniejsza niż strach przed śmiercią

Tomasz Kleszcz recenzuje Śmierć Stalina
7/10
Żądza władzy silniejsza niż strach przed śmiercią
7/10
Od śmierci Iosifa Wissarionowicza Dżugaszwilego minęło ponad 60 lat. Autorzy postanowili przybliżyć czytelnikom ten niewątpliwie przełomowy w dziejach - nie tylko dla narodu rosyjskiego - moment, skupiając się jednak nie na samym wodzu, a na jego paladynach i ich walce o schedę po władcy absolutnym, jaka się między nimi wywiązała.

1953 rok, 5 marca. Stalin w wyniku wylewu zostaje sparaliżowany. Przywódca nowo powstałego supermocarstwa, które wyszło zwycięsko - kosztem olbrzymich ofiar w ludziach, o czym trzeba pamiętać - ze starcia z Niemcami, czeka prawie dobę na pomoc medyczną. W tym czasie jego stan znacząco się pogarsza. Polityka oparta na terrorze, zastraszeniu oraz nieliczeniu się z nikim - nawet wysokiej rangi funkcjonariuszami - doprowadziła do sytuacji, że nawet najbliżsi i wieloletni współpracownicy Stalina panicznie się go bali. Z tego też powodu wśród ludzi z otoczenia dyktatora nikt nie ośmielił się samodzielnie wezwać lekarza, zwłaszcza że jeszcze świeża jest sprawa czystki wśród członków tej profesji, jaką rozpoczął i nakręcał Stalin, przygotowując się do potężnego uderzenia w moskiewskich lekarzy. Sytuację postanawia wykorzystać Beria, który spośród członków Komitetu Centralnego pojawia się na miejscu jako pierwszy. Rozpoczyna się walka o władzę, w której ostatecznie na czele wychodzi niebrany wcześniej pod uwagę - oraz niedoceniony przez przeciwników - Chruszczow.

Scenariusz - co podkreślono we wstępie - chociaż oparty na faktach stanowi jednak literacką interpretację, w której ogólnie potwierdzone informacje przeplatają się z wydarzeniami fikcyjnymi. Niemniej Fabien Nury przedstawia spójną opowieść, w której udało się uchwycić absurdalność, a także grozę i wszechobecny strach przed śmiercią, z jakimi to elementami musiało zmagać się nie tylko otoczenie dyktatora, ale także cały kraj. Komiks czyta się dobrze, zakulisowe rozgrywki przedstawione są w dynamiczny sposób. Pisarzowi nie do końca udało się za to sportretować samych zaangażowanych w walkę polityczną, ich charaktery oraz motywacje zarysowane są w ograniczonym stopniu. Zwłaszcza grający pierwsze skrzypce Beria przedstawiony jest dość stereotypowo jako bezwzględny, brutalny polityk i erotoman, podczas gdy jednocześnie spośród rywali wybijał się również jako człowiek niezwykle inteligentny, przedsiębiorczy oraz najsilniej dążący do reform. Pozostali paladyni uchwyceni zostali w jeszcze mniej dogłębny sposób, jawiąc się jako dość płaskie postaci uwikłane w zagmatwane rozgrywki.

Therry Robic operuje - za wyłączeniem twarzy – quasi realistycznym, całkiem dobrze spisującym się w tym przypadku stylem. Realia gabinetów, architektury oraz sprzętów z epoki oddane są dość wiernie, chociaż w nieco uproszczony sposób. Kwestią dyskusyjną pozostają projekty postaci wyposażone w nieco karykaturalne twarze. Z jednej strony dzięki temu przerysowaniu czytelnik od razu wie, kto w danym momencie występuje i z kim mamy do czynienia. Z drugiej jednak strony taka forma ujęcia tematu nieco odrealnia omawiane wydarzenia, sprawiając wrażenie obcowania z czymś znacznie mniej doniosłym i groźnym, niż było w rzeczywistości. W posłowiu czytelnik może znaleźć stanowisko broniące takiej konwencji i sam ocenić, czy była dobrym wyborem. Warto wspomnieć nazwisko Lorien Aureyre, która zajęła się kolorami. Klimatyczne, przemyślane barwy świetnie pasują do kreski, ale i do samej fabuły. Są nieco posępne i mroczne, co dobrze oddaje ducha tamtych wydarzeń.

Śmierć Stalina to ciekawa, zrealizowana na wysokim poziomie propozycja, choć nie pozbawiona mankamentów. Dynamicznie i sprawnie napisana historia skupia się głównie na wydarzeniach, nie poświęcając wystarczająco dużo uwagi samym uczestnikom, o których niewiele się z niniejszego opracowania dowiemy. Spełniająca swoje zadanie oprawa wizualna pozostawia pewne wątpliwości co do słuszności wyboru akurat takiej formy obrazowania uczestników, z powodu ich odrealnienia, co jednakże ma swoje dobre strony. Wydawnictwo Non Stop Comics zdecydowało się na wydanie w formacie europejskim w twardej oprawie, które edytorsko zadowolić powinno każdego bibliofila. Ciekawe dodatki przybliżą nam genezę dzieła, oraz umożliwią wgląd w proces twórczy. Album warto sprawdzić, zwłaszcza jeśli historia nie jest Wam obojętna.

Opublikowano:



Śmierć Stalina

Śmierć Stalina

Scenariusz: Fabien Nury
Rysunki: Thierry Robin
Wydanie: I
Data wydania: Maj 2018
Tytuł oryginału: La Mort De Staline
Tłumaczenie: Wojciech Birek
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 242x320 mm
Stron: 144
Cena: 59,90 zł
Wydawnictwo: Non Stop Comics
ISBN: 9788381105347
WASZA OCENA
10.00
Średnia z 1 głosów
TWOJA OCENA
10 /10
Zagłosuj!

Galerie

Żądza władzy silniejsza niż strach przed śmiercią Żądza władzy silniejsza niż strach przed śmiercią Żądza władzy silniejsza niż strach przed śmiercią

Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-