reklama baner reklama

Nowe Teksty

Krzyżem i toporem
Sławiński o "Eryku Rudym"
Zagubione w narracji
Kamiński o "Małym pożegnaniu" Marvano
Za stówę, za trzy - marzec 2017
Chmielewski typuje marcowe zakupy komiksów
Wojna i cycki
Kamiński o "Angel Wings"
"Zabawa" w królową
Słoński o 18. tomie "Baśni"

Zapowiedzi

Reklama baner Reklama

Nowe Plansze

Nowe Imprezy

Forum Alei Komiksu

Zapytaj Wydawcę

baner

Recenzja

Od kadru do opowieści

Karol Sus recenzuje Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu
8/10
Od kadru do opowieści
8/10
Polska myśl komiksologiczna doczekała się kolejnego przedstawiciela. Paweł Gąsowski, co prawda po raz pierwszy dał się poznać, jako autor jednego z tekstów zebranych w książce "Komiks i jego konteksty" już w 2014 roku, jednak rok 2016 przyniósł jego pierwszą autorską książkę, „Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu” wydaną przez Instytut Kultury Popularnej.

Gąsowski jest doktorem literaturoznawstwa, a swoją karierę naukową związał ściśle z komiksem (zarówno praca magisterska jak i doktorat), stąd też jest wiarygodnym autorem. Co zresztą potwierdza lektura jego książki.

„Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu” w najprostszym ujęciu dotyczy badań nad poszczególnymi elementami komiksu (kadr, połączenia pomiędzy kadrami, dymki, dźwięk), które razem dają czytelnikowi spójną całość oraz to, w jaki sposób na poziomie jednostki możliwe jest odpowiednie łączenie składników komiksu w gotową opowieść. W ten sposób autor stawia intrygujące pytania, o to jak możliwe jest wprowadzenie do komiksu dźwięku, czy jak czytelnik łączy pozornie dwa leżące obok siebie obrazki w jedną historię. Zagadnieniom tym szczególną uwagę poświęcał już Scott McCloud w słynnym dziele „Zrozumieć komiks”, do którego licznie odnosi się też Gąsowski.

Tytuł publikacji Gąsowskiego mógłby wskazywać, że czytelnik będzie miał do czynienia z książką najeżoną specjalistycznym słownictwem, hermetyczną i trudną w odbiorze, przeznaczoną w zasadzie jedynie dla literaturoznawców, językoznawców i kogniwistów. Na szczęście jest to tylko mylne pierwsze wrażenie. Autor operuje bowiem bardzo plastycznym językiem, który sprawia, że lektura jest prawdziwa przyjemnością, nawet jeśli czytelnik jest hobbystą, pragnącym jedynie poszerzyć swoją wiedzę na temat komiksu. Gąsowski odwołuje się do licznych przykładów i umiejętnie wykłada swoje teorie, potwierdzając je badaniami innych naukowców. Co istotne autor nie ogranicza się jedynie do sfery badań nad komiksem, często sięgając po publikacje z zakresu teorii literatury, muzyki, psychologii, a nawet neurobiologii.

Poruszane zagadnienia przedstawione są w sposób atrakcyjny także dla twórców komiksów. Autor bowiem poświęca sporo miejsca na ukazanie wszelkich niuansów istotnych podczas pisania scenariusza czy przenoszenia go na komiksową planszę.

Istotne jest, że powyższe zagadnienia w Polsce zostały poruszone po raz pierwszy właśnie przez Pawła Gąsowskiego. „Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu” jest więc bardzo mocnym wejściem autora w szeregi badaczy medium komiksowego, szczególnie polecanym nie tylko naukowcom, ale także twórcom komiksów.

Opublikowano:



Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu

Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu

JUŻ W SPRZEDAŻY
WASZA OCENA
Brak głosów...
TWOJA OCENA
Zagłosuj!

Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-