reklama baner reklama

Nowe Teksty

Pod znakiem przygody
Zimiński o 2. tomie przygód Corto Maltese
Szybciej czasem znaczy lepiej
Kleszcz o 4. tomie "Flasha"
Powrót na dzielnię
Sus o "Osiedlu Swoboda"
Frank powraca. Znowu.
Grygiel o 1. tomie "Punisher Max"
Napalony na komiks
Wiśniewski o "Andrzej Janicki - Napalony na komiks"

Zapowiedzi

Reklama baner Reklama

Nowe Plansze

Nowe Imprezy

Forum Alei Komiksu

Zapytaj Wydawcę

baner

Artykuł

Wstęp, czyli co zrobić kiedy dopadnie nas uporczywa myśl

Sławomir Wrzesień

Postanowiłeś napisać własny system RPG? Przemyślałeś to dobrze? Byłeś już na kawie? A długi spacer? Może jednak był za krótki? Jesteś pewien? Dobrze. Skoro tak...

Wiesz chociaż dlaczego chcesz napisać własny system? To ważne. Jeśli komercyjne systemy są według Ciebie za drogie i szkoda Ci na nie pieniędzy, to może powinieneś poszukać w internecie darmowych? Jeżeli nie odpowiada Ci żaden z istniejących, może wystarczy, że naniesiesz drobne poprawki? Naprawdę musisz zaczynać od początku? Zadajesz sobie sprawę z tego ile to pracy? Nie warto tego robić tylko dla zaspokojenia własnej potrzeby tworzenia. System, żeby naprawdę istnieć musi być używany. Muszą znaleźć się ludzie, którzy będą w niego grać. Tacy, którzy będą go chcieli rozwijać. Zastanów się jeszcze. Skoro nadal chcesz stworzyć własny system, spróbuję Ci pomóc. Powiem Ci co może się przydać, czego unikać, gdzie i jak szukać przydatnych materiałów. Pokażę Ci jak wygląda to co zrobili inni. Wskażę kilka możliwych dróg i pomogę wybrać jedną z nich. Na początek kilka rad:

  • określ zakres prac. Masz zamiar zmodyfikować istniejącą mechanikę lub świat, czy chcesz stworzyć wszystko od początku? Z jakich źródeł będziesz korzystał? Jakie informacje są Ci potrzebne? Gdzie i w jakiej formie będziesz spisywał wyniki swojej pracy (zeszyt, dokument Worda, a może witryna HTML)?
  • przejrzyj istniejące systemy. Zorientujesz się wtedy jakie są aktualne trendy, jakie do tej pory stosowano rozwiązania, jak można rozplanować podręcznik.
  • sprecyzuj pomysł. Na pewno wiesz już gatunek będzie reprezentował Twój system. Czy wiesz jednak, czy mechanika będzie używała kości? Jakie to będą kości? Czy będą profesje, a może tylko stereotypy? Umiejętności, moce, cechy specjalne? Jakie będą współczynniki i ile ich będzie? Jak będą wyglądały testy?
  • wybierz formę w jakiej będzie powstawał system. Już na tym etapie musisz wiedzieć jak ma wyglądać podręcznik. Nie możesz sobie pozwolić na bałagan, bo gdy przybędzie materiałów nie zdołasz tego opanować. Zdecyduj jakich użyjesz narzędzi (edytor tekstowy, PaintShop Pro, ezHTML, Wordpad).
  • skompletuj zespół. Jeżeli będziesz pisał sam, szansę na ukończenie w jakimkolwiek sensownym terminie są niewielkie. Przydałby się jakiś ilustrator, ktoś kto będzie pisał teksty, dbał o witrynę internetową, czy w końcu testował mechanikę. Warto zaangażować kogoś z zewnątrz, kto jako osoba nie uczestnicząca w tworzeniu systemu obiektywnie wytknie wszelkie barki i niedoróbki.
  • bierz się do pracy z głową. Nie możesz postępować chaotycznie. Zdecydowanie najpierw powinien powstać opis świata, a przynajmniej jego zarys. Mechanikę dostosujesz do założonych realiów. Najpierw twórz to co jest Ci najbardziej potrzebne. Zaczynasz od szkieletu, który później wypełniasz szczegółami.
W następnych częściach spróbuję przybliżyć:
  • istniejące mechaniki - wady i zalety
  • zasoby internetowe - systemy, pomocne programy, artykuły, grafiki
  • jak zaprojektować podręcznik
  • jak promować swoją witrynę
  • jak opisać świat
  • jak stworzyć mechanikę na miarę oczekiwań
Do następnego razu.

Opublikowano:



Komentarze

-Jeszcze nie ma komentarzy-